در این چند سال، ما شاهد بسیاری از بازیها بودهایم، چه خوب و چه بد، به طور کامل شکست میخورند. همیشه نمی توان دلایل اصلی این اتفاق را فهمید، اما گاهی اوقات نشانه های شکست تجاری یک بازی آنقدر آشکار است که هرکسی خارج از صنعت می تواند متوجه آنها شود. گاهی ناشران و گاهی خود بازی ها با یک حرکت اشتباه قادر به جلب توجه کافی بازیکنان نیستند. البته دلایل زیادی می تواند پشت این مشکل باشد، اما برخی از عناوین شکست خود را به یک خطای بزرگ و مهلک نسبت می دهند که مانع از موفقیت آنها شد. در این متن از ویجایاتو به معرفی بازی هایی می پردازیم که تنها بر اثر اشتباه توسعه دهندگان و ناشران شکست خوردند. با ما همراه باشید.
تیم رامبل سقوط کرد
- تاریخ انتشار: 20 ژوئن 2023
- سازنده: Lubop Games
ساخت Team Rumble Crash بزرگترین اشتباه ممکن توسط توسعه دهندگان بود. هنگامی که طرفداران می خواستند قسمت پنجم از سری بازی های Crash Bandicoot بسازند، توسعه دهنده بازی Studio Toys For Bob اکتیویژن را مجبور کرد تا این عنوان چند نفره را برای عموم عرضه کند. البته، این یک ایده خوب روی کاغذ است، زیرا بازی Crash Bash به سبک پارتی در دهه 2000 بسیار محبوب بود. با این حال، اکتیویژن محاسبات اشتباهی انجام داد که منجر به گمراهی تیم رامبل در بازار فعلی شد.
بازی Crash Team Rumble با قیمت 30 دلار عرضه شد و در نگاه اول این مقدار زیاد به نظر نمی رسد، اما طرفداران گفته اند که این بازی به دلیل چرخه تکراری بازی و محتوای بسیار کم، باید رایگان باشد. در عصری که عناوین رایگان پخش زنده از شهرت خوبی برخوردارند، علیرغم پشتوانه مالی خوب، حرکات تبلیغاتی انجام میدهند و پاسهای نبرد و آیتمهای آرایشی متعددی ارائه میدهند، Team Rumble’s Crash نمیتواند تنها از طریق گیمپلی خوب به موفقیت خاصی دست یابد. شاید اگر این بازی رایگان بود، به دستاوردهای زیادی نمی رسید، اما حداقل نمی گذاشت فروش عنوان جدید Peppa Pig در زمان عرضه از خودش بیشتر شود.
عملیات ویژه: خط
- تاریخ انتشار: 26 ژوئن 2012
- توسعه دهنده: Yager Real Estate Development
بازاریابی حول محور Spec Ops: The Line بسیار بی پروا بود و بازیکنان را با اقدامات رزمی بسیار پیش پا افتاده و سطحی ارائه می کرد. این مشکل باعث شد تا طرفداران سری بزرگی مانند Call of Duty اصلاً به وجود بازی اهمیتی ندهند و در نتیجه بازی در ژوئن 2012 عرضه بدی داشت. اما زمانی که نقدهای مشتاقانه برای بازی منتشر شد، مشخص شد که Spec Ops یک بازی نظامی معمولی نبود، بلکه یک اثر غنی و متفکرانه بود.
تبلیغات بازی هیچ یک از داستان عمیق آن را نشان نمی داد و تنها چند صحنه جنگی و هیجان انگیز آن را نشان می داد. از طرفی ژانر بازی تقریبا اشباع شده و شاهد آثار قوی زیادی در آن نیستیم و فروش ناامید کننده Spec Ops کمی مدیون همین موضوع است. جالب اینجاست که با وجود اینکه این بازی به دلیل مشکل انقضای لایسنس حذف شد، هنوز هم بسیاری از طرفداران در تلاش هستند تا آن را امتحان کنند.
استارلینک: نبرد اطلس
- تاریخ انتشار: 16 اکتبر 2018
- توسعه دهنده: Ubisoft Toronto
عنوان Starlink: Battle for Atlas یوبی سافت در سال 2018، تلاش دیگری بود که توسعه دهندگان برای قرار گرفتن در دنیای Toys-to-Life انجام دادند. این دسته از آثار به شما این امکان را می دهد که بازی های مختلف را به کنسول خود متصل کرده و با کمک آن عناوین مورد نظر را امتحان کنید. اما در سال 2018، ژانر Toys-to-Life دیگر محبوب نیست و تقاضای زیادی ندارد و استارلینک را تبدیل به عنوانی می کند که از دید توده ها دور می شود.
از سوی دیگر، یوبی سافت قبل از عرضه بازی اشاره ای نکرد که آیتم های Toys-to-Life کاملا اختیاری هستند و همین امر باعث شد تا بازاریابی ضعیف و بازیکنان Starlink را نادیده بگیرند. استارلینک میتوانست با پرکردن جای خالی مجموعه استار فاکس به موفقیت بزرگی دست یابد، اما به دلیل یک حرکت خطرناک و کودکانه به سرنوشت تلخی دچار شد. این اتفاقات باعث شد یوبی سافت پس از 6 ماه از ساخت بازی برای استارلینک دست بکشد تا حداقل در این زمینه متحمل ضرر بیشتر نشود.
شنمو
- تاریخ انتشار: 8 دی 1378
- توسعه دهنده: D3T
شکی نیست که Shenmue یکی از بزرگترین قمارهای مالی در تاریخ صنعت بازی های ویدیویی است، زیرا نه تنها گران ترین بازی تولید شده در آن زمان بود (با بودجه بیش از 70 میلیون دلار)، بلکه به طور انحصاری برای کنسول سگا Dreamcast. دریم کست به اندازه بقیه کنسول ها مخاطب زیادی نداشت، بنابراین شمنو باید حداقل دو بار به هر خریدار فروخته می شد تا به نتیجه برسد! این شکست به وضوح نشان می دهد که سگا باید این بازی را هم برای ایکس باکس و هم برای پلی استیشن 2 منتشر می کرد.
عدم موفقیت سگا در عرضه بازی بر روی کنسول های دیگر عواقب گسترده ای را برای سری آن به همراه داشت، زیرا زمانی که Shemnue 2 برای ایکس باکس منتشر شد، بازیکنان نتوانستند عنوان قبلی را برای درک داستان تجربه کنند و در نتیجه شکست دنباله را تضمین کردند. نسخه البته اگر سگا استراتژی انتشار بازی بر روی چندین پلتفرم مختلف را داشت، به اینجا نمی رسید. حدود 20 سال پس از انتشار Shemnue، دو عنوان اول این سری برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر شدند، اما دیگر کاربردی ندارند.
کلاس مقدس 2022
- تاریخ انتشار: 10 ژوئن 2022
- سازنده: Deep Silver Volition
وقتی می خواهید محصولی را عرضه کنید، باید مخاطب را کاملاً از هویت و کاربردهای آن آگاه کنید و این دلیل شکست بزرگ و بحرانی ریبوت Saints Row بود. آخرین بازی از سری اکشن محبوب استودیو Volition نتوانست مشخص کند که برای چه کسی در طول بازاریابی ساخته شده است. تریلر و پیش نمایش تصویر بزرگی از آنچه که Saints Row میخواستند را ترسیم میکرد (بیشتر روی تبلیغ شخصیتهای اصلی و کمرنگتر کردن کارهای مضحک سریال متمرکز بود، اگرچه هنوز هم دیوانگی معروف فرنچایز را در بر میگرفت).
اما نتیجه این بود که بازی که خیلی تلاش می کرد همه را راضی کند، نتیجه چندانی نداشت. تازه واردها احساس بدی نسبت به بازی داشتند و طرفداران قدیمی احساس می کردند که هویت Saints Row خیلی از گذشته پر هیاهو خود منحرف شده است. حتی با کنار گذاشتن گیمپلی ضعیف و ناپخته بازی، هیچ چیز در راهاندازی مجدد Saints Row حس و جذابیت یکپارچهسازی شده آن را تراوش نمیکند.
کنکورد
- تاریخ انتشار: 20 اوت 2024
- توسعه دهنده: استودیو فایروالک
آخرین شکست بزرگ صنعت بازی، فاجعه ای به نام کنکورد است. شوتر قهرمان چند نفره سونی 5 به 5 با مشکلات متعددی روبرو بود که اصلیترین آنها رایگان نبودن آن بود. Concorde در نسخه بتا خود به 2388 بازیکن همزمان رسید و راه اندازی رسمی اوضاع را بدتر کرد زیرا این تعداد به 700 بازیکن کاهش یافت. بالاخره چند روز پیش به طور مشخص در 15 شهریور سرورهای بازی به طور کامل خاموش شدند.
شخصیت های بسیار کم عمق و طراحی مضحک آزاردهنده نقشه تنها برخی از مشکلات بزرگ کنکورد بود. هنگامی که بسیاری از آثار رایگان با کیفیت در فضای آدرس خدمات مستقیم وجود دارد، بدیهی است که مشتری قرار نیست 40 دلار برای کار ضعیف خرج کند. دقیقاً مانند Crash Team Rumble، Concorde هم قرار نبود با پول عرضه شود و حتی اگر رایگان هم بود، انتظار خاصی از آن نداشتیم.
سفارش: 1886
- تاریخ انتشار: 29 بهمن 1393
- سازنده: آماده سحر
بازی های ویدیویی بسته به توانایی و منابع توسعه دهندگان باید کوتاه یا طولانی باشند و بر اساس محتوای آنها قیمت گذاری شوند. مشکل اصلی بازی اکشن The Order: 1886 که انحصاری پلی استیشن 4 هم بود دقیقا همین است. اگرچه تیم بازاریابی بازی با گرافیک خوب و تم جالب Steampunk لندن به خوبی عمل کرد، اما نگرانی زیادی در مورد حجم محتوا وجود داشت. چند روز قبل از انتشار بازی، استودیوی سازنده Ready at Dawn ادعا کرد که برای تکمیل داستان بین 8 تا 10 ساعت زمان لازم است.
زمانی که The Order: 1886 منتشر شد، بازیکنان متوجه شدند که بازی را در کمتر از 6 ساعت به پایان میرسانند، بدون عجله در داستان. ارزش بازپخش کم، نبود بخش چندنفره و نیمی از زمان داستان به کات سین ها اختصاص داده شده بود که باعث شد خریداران به ارزش و قیمت نابرابر محتوا اعتراض کنند. تنها یک ماه پس از عرضه بازی، سونی قیمت آن را به یک سوم قیمت اصلی کاهش داد. بدیهی است که قیمت 60 یا 70 دلاری عناوین انتظارات ما را از محتوای آنها افزایش می دهد و اگر سونی محتوای بیشتری را برای دنیای شگفت انگیز The Order: 1886 ارائه می کرد، مطمئناً نتیجه بهتری می گرفت.
Titanfall 2
- تاریخ انتشار: 7 مهر 1395
- توسعه دهنده: Respawn Entertainment
دلیل شکست Titanfall 2 صرفاً اشتباه EA در انتخاب تاریخ انتشار بود. این شاهکار فراموش نشدنی استودیو Respawn Entertainment یکی از بهترین کمپین ها و بخش های چند نفره دهه گذشته صنعت بازی را داشت، اما سرنوشت خوبی به خود ندید. EA با اطمینان تاریخ انتشار Titanfall را در پایان اکتبر 2016، درست چند روز پس از انتشار Battlefield 1 و یک هفته قبل از انتشار Call of Duty: Infinite Warfare تعیین کرده است.
بدیهی است که زمانی که محبوب ترین بازی تیراندازی اول شخص در همان دوره منتشر شود، اولویت بعدی بازی قدرتمندی مانند Titanfall 2 خواهد بود. حتی نقدهای عالی نیز کمکی نکرد تا Titanfall 2 در فروش شکست نخورد. این بازی با وجود عرضه بر روی پلی استیشن 4 تنها توانست 25 درصد از فروش نسخه قبلی خود را در هفته اول انتشار خود تکرار کند. و آینده بهتری را برای سریال خود به دست می آورد.
گیتار قهرمان زنده
- تاریخ انتشار: 29 مهر 1394
- سازنده: FreeStyle Games
در گذشته، سری Guitar Hero با موفقیت بزرگی همراه بود و قسمت سوم این سری به اولین بازی ویدیویی تبدیل شد که بیش از یک میلیارد دلار فروش خرده فروشی به دست آورد. با این حال، در طول سالها، اکتیویژن با انتقادات زیادی مواجه شده است و بسیاری ادعا میکنند که بازار از عناوین بیش از حد Guitar Hero اشباع شده است. به عنوان مثال، اسپین آف های زیادی بر اساس نمرات موسیقی وجود داشت، اما اکتیویژن کاری برای تنوع بخشیدن به ساختار عناوین انجام نداد.
پس از عملکرد ضعیف ششمین بازی اصلی این سری، Guitar Hero: Warriors of Rock در سال 2010، Activision هیچ عنوان جدیدی را تا سال 2015 و انتشار Guitar Hero Live منتشر نکرد. قرارگیری گیتار و موزیک ویدیوی چشمگیر در ابتدا مورد تحسین قرار گرفت، اما میلیون ها طرفدار از یکنواختی سریال خسته شدند که در نهایت منجر به شکست آن در بازار شد. سری Guitar Hero یکی از داغ ترین عناوین اواخر دهه 2000 بود، اما اشباع بازار اکتیویژن با عناوین متوسط باعث شد که به مرور زمان مخاطبان خود را از دست بدهد.
جاودانه های آویوم
- تاریخ انتشار: 22 اوت 2023
- سازنده: Ascending Games
بازی تیراندازی اول شخص استودیوی Ascendant به نام Immortals of Aveum کار نسبتا خوبی است. نظرات بازیکنان در صفحه استیم بازی اکثراً مثبت است و در متاکریتیک امتیاز معقول 69 دارد که برای یک عنوان متوسط بد نیست. اما مشکل اصلی این کار بودجه غلط آن بود که مانع موفقیت آن شد. هزینه ساخت این بازی 125 میلیون دلار بوده که برای استودیویی مانند اسندنت بسیار بالاست. این بودجه نسبتاً به هزینه عناوینی مانند Destiny و Shadow of the Tomb Raider نزدیک است و برای یک بازی با کیفیت Immortals of Aveum اصلا منطقی نیست.
با نگاهی همه جانبه به آن، این اثر در دسته عناوین AA قرار می گیرد اما گرافیک چشم نواز در حد بودجه کلان و آثار AAA بود و همین موضوع باعث شده تا سازندگان برداشت نادرستی از بازی داشته باشند. قیمت بالای بازی و ظاهر خوب آن را در قیمت 70 دلار نگه داشت، اما کیفیت ساخت متوسط آن را خراب کرد. از طرفی بازی برای اجرا در داخل کامپیوتر به سخت افزار قدرتمندی نیاز داشت و بازیکنان زیادی در دنیا برای امتحان این کار با مشکل مواجه بودند. برت رابینز، مدیرعامل استودیوی Ascendant نیز اعتراف کرد که اگر بازی قیمت کمتری داشت، شاهد عملکرد بهتری در بازار بودیم. در دنیایی که هر لحظه بودجهها از کنترل خارج میشوند، سازندگان Immortals of Aveum باید از این روند پیروی کنند و به جادههای پیش رو عجولانه و کوتهبین نگاه نکنند.
ستاره فاکس زیرو
- تاریخ انتشار: 21 آوریل 2016
- سازنده: Platinum Games
با وجود اینکه یک کنسول انحصاری Wii U و پلتفرم محدود است، Star Fox Zero باید فروش خوبی را شاهد بود، زیرا یک دهه پس از آخرین عنوان این سری بود. در زمان عرضه، بزرگترین مشکلی که بازی را به بیراهه کشاند، چیدمان وحشتناک کنترل های آن بود. کنترل های مبهم و وحشتناک بازی از همان ابتدا خودش را نشان داد و باعث شد همه هواداران متضرر شوند.
منتقدان و بازیکنان به طور یکسان از کنترل های فاجعه بار بازی شکایت داشتند که به فروش لطمه زد. Star Fox Zero بدترین فروش این سری در ژاپن بود و کمتر از 500000 نسخه در سراسر جهان فروخت. بد نیست بدانید که IP جدیدی مانند Splatoon در کنسول Wii U حدود 5 میلیون نسخه فروخته است. از طرف دیگر، حتی اگر مشکل کنترل Star Fox Zero حل می شد، عنوان بزرگی نبود.
خب دوستان نظرتون چیه؟ به نظر شما چه عناوین دیگری را می توان در لیست ما قرار داد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
بیشتر بخوانید:
منبع: https://vigiato.net/p/497659