۱۱ بازی شکست خورده که بیشترین بودجه را داشتند

۱۱ بازی شکست خورده که بیشترین بودجه را داشتند

با پیشرفت سریع تکنولوژی و افزایش هزینه های ساخت بازی های ویدئویی، بازی سازان کوچک و بزرگ باید مراقب بودجه و قابلیت های خود باشند، به خصوص با افزایش شدید نرخ تورم. با شرایط شکننده اقتصادی کنونی در جهان، شرکت‌های بازی‌سازی دیگر نمی‌توانند هرچه می‌خواهند به بودجه، سرمایه و منابع عناوین خود اضافه کنند و امیدوارند که روزی به سود خود برسند. در این متن از ویجایاتو به ارائه بازی های شکست خورده ای می پردازیم که بودجه بیشتری داشتند و درس عبرتی برای توسعه دهندگان دیگر شدند. با ما همراه باشید.

دیکاتانا

  • تاریخ انتشار: 23 می 2000
  • توسعه دهنده: Ion Storm
  • مقدار بودجه: 30 تا 44 میلیون دلار

دایکاتانا، تیرانداز اول شخص Eidos Interactive، به دلیل آشفتگی کارکنان، تعمیرات موتور، تاخیر در توسعه و بسیاری از اتفاقات پشت صحنه، از 30 میلیون دلار تا 44 میلیون دلار رنج برد. در زمان انتشار بازی، بازیکنان احساس می‌کردند که دایکاتانا برای رقابت با دیگر بازی‌های آن دوران بسیار قدیمی و ساختار ضعیفی دارد.

در نتیجه این اثر توانست تنها 40 هزار نسخه بفروشد و این ضربه مالی بزرگی به Eidos Interactive بود. وضعیت وخیم دایکاتانا برای بسیاری غافلگیرکننده بود، زیرا توسعه آن توسط جان رومرو، طراح خلاق تیراندازی اول شخص صنعت بازی، که به خاطر عناوین محبوبی مانند Quake و Duke Nukem شناخته می شود، رهبری شد.

اینجا وگاس است

  • تاریخ انتشار: لغو شد
  • توسعه دهنده: نرم افزار سوررئال
  • مبلغ بودجه: 40 تا 50 میلیون دلار

یکی از راه های مطمئن برای هدر دادن پول زیاد این است که بازی را قبل از انتشار لغو کنید. بهترین مثال در این مورد، بازی Midway و Surreal Software در سال 2010، This Is Vegas، یک بازی گران قیمت اکشن-ماجراجویی جهان باز است که هزینه تولید آن بین 40 تا 50 میلیون دلار بوده است. برخی معتقدند که توسعه بازی به دلیل ورشکستگی میدوی در سال 2009 لغو شد.

به همین دلیل تنها یک سال پس از انتشار تریلر و اسکرین شات های بازی که برای کنسول های نسل هفتمی و رایانه های شخصی در نظر گرفته شده بود، ساخت آن لغو شد. از آنجایی که هرگز مشخص نبود که بازیکنان در سراسر جهان به انتشار This Is Vegas چه واکنشی نشان خواهند داد، سازندگان حداقل با انتشار آن ریسک مالی نکردند.

Darksiders 2

  • تاریخ انتشار: 12 آگوست 2012
  • سازنده: Vigil Games
  • مبلغ بودجه: 50 میلیون دلار

Darksiders 2 یک بازی اکشن ماجراجویی هک اند اسلش می باشد که در سال 2012 منتشر شد و در حین توسعه اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه این اثر یکی از گران ترین عناوین تاریخ بازی های ویدیویی محسوب می شود. دو سال پس از اینکه نتوانست مخاطبان کافی را جذب کند، لارس وینگفورز، مدیرعامل Nordic Games گفت بودجه 50 میلیون دلاری Darksiders 2 مضحک بود.

علیرغم تحسین منتقدان، Wingforce اعتراف کرد که THQ اشتباه کرده است که چنین بودجه ای را در نظر گرفته است و تولید چیزی با این کیفیت با هزینه بسیار کمتر آسان بوده است. تا نوامبر 2012، سه ماه پس از انتشار بازی، Darksiders 2 تنها توانست 1.5 میلیون نسخه بفروشد که برای ورشکستگی THQ کافی بود.

دنیای مخفی

  • تاریخ انتشار: 12 جولای 2012
  • توسعه دهنده: Funcom
  • مبلغ بودجه: 52 میلیون دلار

در سال 2012، EA و Funcom میلیون‌ها دلار برای The Secret World خرج کردند، یک MMORPG جاه‌طلبانه و تحسین‌شده که نمی‌توانست با بازی‌هایی مانند Warcraft رقابت کند. این بازی در زمان انتشار توانست تنها 200 هزار نسخه بفروشد و حدود 52 میلیون دلار برای سازندگان هزینه داشته باشد.

با وجود شکست مالی، این بازی در سال 2017 تغییر نام داد و به عنوان Secret World Legends بازگشت و عملکرد بهتری نسبت به نسخه اصلی داشت، اما هرگز نتوانست هزینه های خود را جبران کند. از سوی دیگر، دنیای بازی های ویدیویی در آن زمان برای یک MMORPG انقلابی آماده نبود و باعث شکست کامل The Secret World شد.

شیمنو

  • تاریخ انتشار: 8 دی 1378
  • توسعه دهنده: D3T
  • مبلغ بودجه: 70 میلیون دلار

Shemnue یک ماجراجویی جهان باز جاه طلبانه در سال 1999 بود که برای سگا حدود 70 میلیون دلار هزینه داشت (برخی از آن به دنباله بود). این بازی که از نظر بسیاری یکی از بهترین فرنچایزهای صنعت بازی است، تنها توانست 1.2 میلیون نسخه بفروشد و نتوانست هزینه های بالای توسعه خود را جبران کند.

جدای از انحصاری بودن کنسول Dreamcast، برخی افراد شکست بزرگ Shemnue را به چک سفید سگا به کارگردان بازی، یو سوزوکی نسبت می دهند. چنین حرکتی از سوی سگا، آزادی عمل نامعقولی را به سوزوکی داد که نتیجه آن بودجه بسیار زیاد و البته گران قیمت بود. برخی از بازیکنان سرنوشت Shemnue را مشابه سرنوشت Heaven’s Gate می‌دانند، یکی از بزرگترین شکست‌ها در تاریخ بازی‌های ویدیویی.

چالش

  • تاریخ انتشار: 2 آوریل 2013
  • توسعه دهنده: Tryon Worlds
  • مبلغ بودجه: 80 میلیون دلار

عنوان Defiance در سال 2013 توسط Trion Worlds علیرغم اینکه سریال تلویزیونی آن به بازاریابی کمک می کرد، مورد استقبال بازیکنان قرار نگرفت. طبق اخبار مختلف، بازی به مدت 5 سال در حال ساخت بود و 80 میلیون دلار خرج شد. پس از عرضه در سال 2013 به عنوان یک بازی پولی، Defiance به سرعت به یک بازی رایگان تبدیل شد. بازی رایگان Defiance مسیر کسب درآمد از طریق خرده فروشی را بست و زمانی که این مجموعه تلویزیونی در سال 2015 لغو شد، هیچ علاقه ای به این بازی در بین بازیکنان وجود نداشت. گیم پلی مبهم بازی نیز نقش زیادی در شکست آن داشت و امیدی به موفقیت آن باقی نگذاشت.

هاله: تیتان

  • تاریخ انتشار: لغو شد
  • سازنده: Al Band Studios
  • مبلغ بودجه: 90 میلیون دلار

سری Halo یکی از پرطرفدارترین سریال های تاریخ بازی های ویدیویی به حساب می آید و جای تعجب نیست که آثار این مجموعه هزینه زیادی داشته باشد. Halo: Titan یک MMORPG است که توسط Ensemble Studio بین سال‌های 2004 تا 2007 ساخته شده است. اما در کمال تعجب و ناامید کننده، بازی به طور رسمی قبل از تکمیل توسعه لغو شد و برای Ensemble حدود 90 میلیون دلار هزینه داشت. این اثر که پیشروی Halo Wars به ​​حساب می آمد، هنوز دلیل روشنی برای لغو آن ندارد، هرچند برخی مدعی هستند که تغییر مدیریت مایکروسافت و تمرکز بر رقابت با کنسول نینتندو وی، دلیل اصلی چنین تصمیمی بوده است.

خیلی انسانی

  • تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۷
  • سازنده: Silicon Knights
  • مبلغ بودجه: 80 تا 100 میلیون دلار

بازی نقش آفرینی مشترک مایکروسافت و سیلیکون Knights Too Human بیش از یک دهه است که در حال توسعه است و بودجه هنگفتی بین 80 تا 100 میلیون دلار برای سازندگان به همراه داشته است. زمان ساخت این عنوان علمی تخیلی به قدری طولانی بود که موتور بازی مجبور شد از پلی استیشن به گیم کیوب و سپس به ایکس باکس 360 تغییر کند که هزینه تولید را بسیار افزایش داد. شکایت از تغییر موتور بازی، نظر منتقدان را بدتر از قبل نکرد. در نهایت، Too Human تنها 700000 نسخه فروخت، حتی بودجه بالا و روند تولید 10 ساله خود را جبران نکرد.

APB: بولتن تمام امتیازات

  • تاریخ انتشار: 29 ژوئن 2010
  • توسعه دهنده: Realtime Realms
  • مبلغ بودجه: 100 میلیون دلار

بازی جهان باز مشترک مایکروسافت و Realtime Worlds، APB: All Points Bulletin، 15 تا 20 سال است که در دست ساخت است و این دو استودیو حدود 100 میلیون دلار برای توسعه آن هزینه کرده اند. تاخیرهای طولانی در توسعه مانع از ناقص بودن محصول نهایی در نظر گیمرها و منتقدان نشد که در نهایت Realtime Worlds را ورشکست کرد. در نهایت، APB نتوانست هزینه های بالای ساخت آن را جبران کند و سرورهای آن در همان سال راه اندازی خاموش شدند. چند سال بعد، APB: Reloaded به صورت رایگان منتشر شد، اما هیچ فایده ای نداشت.

جاودانه های آویوم

  • تاریخ انتشار: 22 اوت 2023
  • توسعه دهنده: Ascend Studios
  • مبلغ بودجه: 125 میلیون دلار

جمله شما نباید یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت کنید بیشتر آن درسی برای خریداران است، اما Immortals of Aveum در این زمینه داستان کاملاً متفاوتی است. این اثر از استودیوی Ascendant یک بازی AA با گیم پلی و داستان متوسط ​​است، اما گرافیک خیره کننده آن باعث ایجاد برداشت نادرستی در بین سازندگان شد.

این سطح بالای گرافیک بیشتر در بازی‌های با بودجه‌ی کلان و عناوین AAA دیده می‌شود که باعث شد بازی به قیمت ۷۰ دلاری خود بخورد. در نهایت، نقدهای ضعیف و متوسط ​​بازی باعث شد تا Immortals of Aveum یک فروشنده ضعیف باشد و هرگز بودجه 125 میلیون دلاری خود را جبران نکند. حتی مدیر عامل شرکت Ascendent اعتراف کرد که آنها باید کسب و کار خود را با قیمت کمتری می فروختند و عجولانه تصمیم نمی گرفتند.

  • تاریخ انتشار: آذر 1361
  • توسعه دهنده: Atari
  • مبلغ تامین مالی: تایید نشده

ET The Extra-Terrestrial بدون شک بزرگترین فاجعه در تاریخ بازی های ویدیویی است. در حال حاضر رقم دقیقی از ضرر هنگفت آتاری در این مورد وجود ندارد. طبق گزارشات، شرکت آمریکایی حدود 20 تا 25 میلیون دلار (با در نظر گرفتن نرخ تورم در حال حاضر حدود 56 تا 70 میلیون دلار است) برای اقتباس از فیلم ET The Extra-Terrestrial و توسعه بازی هزینه کرده است. همچنین هزینه بیشتری برای آنها داشت.

عجله دیوانه وار برای تکمیل بازی به این معنی بود که روند توسعه تنها 5 هفته طول کشید و نتیجه گیم پلی بسیار شیک بود. واکنش عمومی به بازی فاجعه بار بود، به طوری که پس از انتشار تنها توانست 1.5 میلیون نسخه بفروشد. اوضاع به قدری بد شد که کارتریج های بازی بی پایان در زیر یک محل دفن زباله در نیومکزیکو مدفون شدند. میلیاردها دلار از دست دادن صنعت بازی های ویدیویی در سال 1983 بدون شک تقصیر بزرگترین فاجعه تاریخ بازی های ویدیویی، ET The Extra-Terrestrial است.

خب دوستان نظرتون چیه؟ به نظر شما دلایل این شکست های بد در دنیای بازی چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

منبع: https://vigiato.net/p/501184

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار