اتاق فرار چیست؟

allescape
بازی اتاق فرار که به آن اسکیپ روم هم گفته می شود، یک بازی فیزیکی در فضایی واقعی می باشد که توسط طراح و سازنده اتاق‌های فرار ساخته شده است و پر از ماجراجویی و هیجان می باشد. در این بازی بازیکنان از طریق دنبال کردن سرنخ های طراحی شده، می توانند معماهای اتاق را حل کرده و برنده چالش آن باشند. در بازی اتاق فرار زمان محدودی به بازیکنان اختصاص داده می شود، تا بتوانند معمای آن را پیدا کنند. در این بازی، مکان های تخیلی و واقعی از جمله: زندان ها، سیاه چال ها، ایستگاه های فضایی شبیه سازی می شوند و در هر بازی بازیکنان سرنخ های متفاوتی را دنبال می کنند. اسکیپ روم در سال ۲۰۱۰ در اروپا، آمریکای شمالی و آسیای شرقی محبوب پرطرفدار و متداول شد. اتاق فرارهای امروزی در مکان های ثابت، ابتدا در آسیا سپس در مجارستان، آمریکای شمالی، استرالیا، نیوزلند، روسیه و آمریکای جنوبی ساخته شدند.

اتاق فرار در ایران

برای اولین بار در ایران اتاق فرار در ابتدای سال ۹۵ رونمایی شد. و تا به امروز با تمام مشکلات و ناهمواریهایی که این سرگرمی داشته بیش از ۴۵۰ اتاق فرار در ایران راه اندازی شده که با توجه به نیاز جامعه نسبت به جمعیت و کشورهای دیگر خیلی خیلی تعداد اندکی می باشد و بسیار جای رشد دارد؛ البته ناگفته نماند خوشبختانه در این چند سال پیشرفت قابل توجهی در ابعاد دیگر از جمله: کیفیت، خلاقیت و نوآوری داشته ایم نسبت به دیگر کشورها و همچنین خلاقیت در بکارگیری بازیگرهای ماهر و دوره دیده سینما و تئاتر در بازیهای اتاق فرار به عنوان اکتور.
از پر طرفدارترین ژانرها در ایران به ترتیب می توان به ژانر ترسناک، مانند بازیهای بیمارستان زامبی، هتل جهنمی و … ژانر دلهره آور، مانند اتاق فرار نفس نکش ، اتاق فرار راز و… و ژانرجنایی، کاراگاهی و هیجان انگیز نام برد، که یکی از چالشهای بزرگی که امروزه سازندگان با آن مواجه می باشند انتخاب ژانر در اتاق فرار می باشد.
بنابراین برای دستیابی به اهداف و پیشبرد معضلات جامعه اتاق فرار نیاز داریم به یک راه حل تا با استفاده از تکنولوژی و خلق بستری پویا جهت ترویج و نشر جایگاه بازیهای فکری و معمایی اتاق فرار و دانش ساخت و تولید محتوای فرهنگ و تمدن ایران و افزایش سطح آگاهی و توسعه ارتباطات و تبادل اطلاعات موثر در این عرصه با تدوین ساختاری انگیزشی جهت دستیابی به بزرگترین مرجع اطلاعات واقعی برای تحقق اهداف بازیهای فکری اتاق فرار دست یابیم.

آشنایی با مجموعه آل اسکیپ:

آل اسکیپ ، بزرگترین شبکه تخصصی بازیکنان اتاق فرارهای ایران می باشد. بازیکنان می توانند با بدست آوردن غنائم و ثبت رکورد اتاق ها و اشتراک گذاری نظرات واقعی خود، علاوه بر کسب امتیاز و رتبه، جایگاه رقابتی خودشان را در میان سایر بازیکنان مشخص کنند، که این امر موجب تصمیم گیری و انتخاب آگاهانه دیگر بازیکنان خواهد شد. همچنین می توانند، با تبادل نظر در انجمن سایت دانش، سطح کیفیت و استانداردهای اتاق های فرار را ارتقا داده و سطح انتظار بازیکنان را از یک بازی خوب واستاندارد مشخص کنند. حتما که این موضوع بیشتر موجب پیشرفت دانش و مهارت کارآفرینان، ایده پردازان و سازندگان آن نیز می شود. اما مهمترین اتفاق که باید مورد توجه باشد مشخص شدن هدف از بازی کردن در اتاق فرا می باشد.

چرا باید در سایت آل اسکیپ فعالیت کرد؟

برقراری ارتباط با بازیکنان ، ایجاد رابطه دوستانه با آنها و همچنین مدیریت ارتباطات بازیکنان با یکدیگر، نقطه قوت هر کسب و کار و پیشه ای می باشد که اتاق فرار امروز به یک سرگرمی پرطرفدار و کسب و کار حرفه ایی تبدیل شده.
اگرچه اتاق‌ فرار یک پدیده سرگرم‌ کننده است، اما بیشتر از آن به ‌منظور تمرین و افزایش مهارت تیم ‌سازی برای شرکت‌ها و گروه‌ها، مجموعه ها و سازمانهای حرفه ای دیگر نیز استفاده می‌شود. دلیل اصلی آن، تقویت ارتباط، اعتماد و همکاری در شرایطی بحرانی و از پیش تعیین نشده بین بازیکنان می‌باشد.

تاریخچه اتاق فرار

در اصل بازی های فکری معمایی اسکیپ روم از بازی‌های ویدئویی گرفته شده است. از دیگر منابع الهام گرفته‌شده: فیلم‌ها و سناریوهای داستانی هستند که در آن بازیکنان باید به‌طور دقیق به دنبال سرنخ‌هایی باشند که برای بازی طراحی شده است. شرکت ژاپنی به نام SCRAP در سال 2007، بازی‌های ویدئویی را به بازی‌های زنده و تجربی اسکیپ روم تبدیل کرد. هدف تاکائو کاتو (Takao Kato) بنیان‌گذار این شرکت، طراحی گونه‌ای از بازی بود که بازیکنان به‌طور کامل در آن تجربه غوطه‌ور شوند.
بعد از آن بود که در کشورهای آسیایی و سپس در اروپا شهرت پیدا کرد و نهایتاً در سال 2013 نیز وارد کشور آمریکا شد. بوداپست در کشور مجارستان یکی از شهرهای پیشگام در این سبک از بازیها در اروپا است. در سال 2011 شرکت Parapark تأسیس شد. بنیان‌گذار آن آتیلا گیورکاویکس (Attila Gyurkovics) ایده ایجاد یک بازی فرار به‌صورت واقعی را داشت بدون اینکه از توسعه این بازی در آسیا اطلاع داشته باشد. آتیلا هنگام کار بر روی پروژه‌های تیم‌سازی جدید، به این ایده رسید. یک سال بعد، اصل بازی با اعطای اولین نمایندگی با نام هینت هانت (Hint Hunt) در مجارستان افتتاح شد.
در همان سال، شرکت SCRAP در ایالات متحده تحت عنوان «بازی واقعی فرار» شکل گرفت. هیئت هانت به‌سرعت این مفهوم را به انگلستان و سپس در سال ۲۰۱۳ به فرانسه صادر کرد. در کانادا نیز این مفهوم در سال ۲۰۱۳ شکل گرفته است.

allescape

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار