رای الیوم: سیاست ریاض از غرب به شرق در حرکت است

با توجه به اشارات قبلی در مورد امکان اعمال تحریم ها علیه عربستان به ویژه صدور قانون «نوپک»‌ ضد انحصار سازمان «اوپک» به رهبری عربستان بر قیمت و تولید نفت و شاید قانون «گاستا» مربوط به حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و همچنین دیگر نشانه‌ها از جمله مسدود کردن سرمایه‌گذاری‌های عربستان (۸۰۰ میلیارد دلار) ) در آمریکا ما نمی دانیم واکنش آمریکا به این اقدام عربستان که بایدن ممکن است آن را تحریک آمیز بداند چگونه خواهد بود. 

این خبر همزمان با ورود «جو بایدن»‌رئیس جمهور آمریکا به شرم الشیخ برای شرکت در اجلاس یاد شده و در سایه تنش در روابط عربستان و آمریکا بر سر اختلافات نفتی اعلام شد. عادل الجبیر شاید به دستور «محمد بن سلمان»‌ حاکم واقعی عربستان که در همان اجلاس ( آب و هوا ) سخنرانی کرد، می خواست پیامی به رئیس جمهور آمریکا بدهد مبنی بر اینکه ریاض تصمیم خود را گرفته است و در روابط راهبردی خود با چین ابرقدرت آینده از حرکت به سمت شرق عقب نشینی نخواهد کرد.

بر خلاف اظهارات رسمی عربستان مبنی بر تاکید بر تقویت روابط با آمریکا، تقویت روابط با چین در کنار روابط تنگاتنگ با روسیه و درخواست پیوستن به سازمان های «بریکس» و «شانگهای» نشاندهنده تکمیل شدن فاصله گرفتن عربستان از غرب به ویژه آمریکا است.

رای الیوم در این مقاله با اشاره به اینکه عربستان سعودی روابط نزدیک خود را با دومین قدرت جهانی یعنی روسیه حفظ کرده است، افزود: هماهنگی عربستان و روسیه در قوی ترین شکل خود در توافقنامه «‌اوپک پلاس» تجلی یافت زیرا به رغم تلاش های آمریکا و شرکای اروپایی اش برای جلوگیری از کاهش نفت توافقنامه «‌اوپک پلاس» موجب کاهش تولید ۲ میلیون بشکه نفت در روز شد و بایدن رئیس جمهور آمریکا را به چالش کشید. 

اخبار اولیه درباره این تدارکات حاکیست که رئیس جمهور چین در اجلاس مشترک چین و کشورهای عربی خلیج فارس حاضر خواهد شد زیرا سفر وی همزمان با اجلاس سالانه شورای همکاری خلیج فارس است و نکاتی وجود دارد که می گوید  احتمال دعوت از برخی رهبران عرب از جمله «‌عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «عبدالله دوم»‌ شاه اردن برای شرکت در این نشست وجود دارد. 

چین به بزرگترین شریک تجاری عربستان تبدیل شده است و شایان ذکر است که این مشارکت به سرعت در حال افزایش است زیرا سرمایه گذاری عربستان در چین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار و صادرات عربستان (۸۵ درصد از آن نفت ) به چین حدود ۱۴۴ میلیارد ریال سعودی و واردات این کشور از چین حدود ۴۵ میلیارد ریال سعودی یعنی حدود ۹۰ میلیارد ریال مازاد به نفع عربستان سعودی (هر ۳.۷۵ ریال برابر یک دلار ) بوده است.

به گزارش ایرنا ، روزنامه رای الیوم امروز (سه شنبه) در سرمقاله خود نوشت: «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی علاقه مند بود که از نمایندگی کشورش در اجلاس آب و هوا در شرم الشیخ برای اعلام زمان سفر «‌شی جین پینگ»‌ رئیس جمهور چین به عربستان سعودی در نیمه دوم دسامبر آینده با هدف تقویت روابط تجاری و امنیت منطقه ای که اولویت های اصلی دو کشور را به خود اختصاص داده است، استفاده کند.

به نوشته رای الیوم،‌ مقامات سعودی در حال حاضر در حال تدارک استقبال بی سابقه از رئیس جمهور چین هستند که با استقبالی که از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ انجام شد قابل مقایسه است و شاید حتی از آن نیز فراتر برود.

با این حال، آنچه ما می دانیم این است که عربستان سعودی همانطور که عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه این کشور در مصاحبه با رویترز گفته اکنون در وهله اول به منافع خود و مردمش اولویت می دهد؛ به این معنی که بسوی پیوستن به نظم نوین جهانی به رهبری چین و روسیه در راه رهایی از هژمونی آمریکا که نزدیک به ۷۰ سال به طول انجامیده است، در حرکت است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84943339/%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%85-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6-%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%B1%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA