نحوه کار چیلر چگونگی کار چیلر داتیس کار-بتا تهویه

چیلرهای سانتریفیوژ معمولا قیمت بالایی دارند و در پروژه های خاص تر مورد استفاده سایت قرار می گیرند. چیلرهای با کمپرسور رفت و برگشتی بیشتر در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا در یک دستگاه چیلر اسکرو از یک تا سه عدد از این نوع کمپرسور استفاده می‌شود. این کمپرسورها معمولا دارای کنترل ظرفیت پله ای و خطی در هر کمپرسور هستند. شیر انبساط معمولا در دو نوع ترموستاتیک و الکترونیکی در چیلرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کندانسورهای هوایی خود شامل کندانسورهای مس-آلومینیومی و مایکروچنل می باشند.

مقایسه دستگاه چیلر و اسپلیت از نظر نوع مصرف انرژی

به این منظور چند دقیقه پس از کاهش فشار روغن، کنترل کننده کمپرسور را خاموش کرده و پس از سرد شدن المان حرارتی و فشار دکمه ریستارت کنترلر، دستگاه مجدد به فعالیت شروع می کند. به منظور ممانعت از وقوع چنین مشکلاتی بهتر است در زمان راه اندازی هیترهای کارتر روغن کمپرسور را چند ساعت قبل روشن روشن کنید. چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی گرمایی تولید سرمایش می‌کنند و معمولاً در ظرفیت‌های سرمایشی بالا تولید می‌شوند. منبع انرژی گرمایی مورد نیاز چیلر جذبی می‌تواند آب گرم، بخار یا شعله مستقیم مشعل باشد. چیلرهایی که از سیکل تراکمی بهره برداری می کنند در دو نوع کنداسور هوایی و آبی طراحی شده اند، این طبقه بندی ها نیز با تنوع در نوع کمپرسور مورد استفاده در سیکل به گروه های دیگری تقسیم می شوند. در حال حاضر متداولترین این چیلرها توسط شرکت صنعتی هیمورا به تولید رسیده و به بازار عرضه شده است، چیلر اسکرو و چیلر اسکرال از دسته چیلرهای رایج هیمورا به شمار می روند.

  • ماده جاذب گازهای حاصل از تبخیر مبرد ( مانند آب ) در تبخیر کننده را جذب می نماید.
  • شرکت همگاه تجارت هواسنج در زمینه مشاوره، آموزش و ارتقای سطح دانش تهویه مطبوع تلاش می‌کند.
  • آب از راه پمپ برج خنک کننده منتقل می شود تا در این برج مجددا خنک شود وبه کندانسور برگردد.کندانسور این چیلر از نوع آب خنک است به آن چیلر تراکمی آب خنک می گویند.
  • حرارتی که توسط برج خنک کن در این سیستم به محیط داده می شود کمتر می باشد، به علاوه در این سیستم دیگ بخار کوچکتری نیز مورد نیاز است.
  • جهت مصارف آپارتمانی و مسکونی، چیلر و مینی چیلر به دلیل طول عمر بالا، در دسترس بودن قطعات یدکی، تعدد نیروی متخصص تعمیرکار و عدم نیاز به کانال‌کشی انتخاب مناسب‌تری هستند.
  • سیستم فشرده سازی گاز در چیلر تراکمی الکتریکی است، به همین دلیل می‌توان کنترل بیشتری روی فرایند داشت و در حالتی که بخشی از بار در مدار قرار می‌گیرد، با تمهیداتی، راندمان را افزایش داد.

در هنگام خرید چیلر بهتر است که در ابتدا محیط و نوع کاربری آن را در نظر گرفته و با توجه به نیازهای خود، دستگاهی که دارای مشخصات فنی متناسب با نیازهای شما باشد را انتخاب کنید. هنگام خرید انواع سیستم های سرمایشی علاوه بر مشخصات فنی باید یه کیفیت و مدت زمان گارانتی و همچنین خدمات پس از فروش آن توجه زیادی کنید تا هزینه ای که صرف خرید چیلر میکنید، به یک سرمایه گذاری بلند مدت تبدیل شود. از مزایای این سیستم های تهویه مطبوع می توان به این مورد اشاره کرد که در هر منطقه ای و با هر آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. چیلرها هم به عنوان دستگاه تهویه مطبوع در ساختمانهای مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد و هم در صنعت. چیلر، یکی از بهترین دستگاه های تهویه مطبوع است که با استفاده از آب، عمل سرمایش و گرمایش را انجام می دهد. از آنجایی که در این سیستم، نیازی به گاز مبرد نیست به عنوان سیستم دوستدار محیط زیست شناخته می شود که راندمان بالایی دارد.

چیلرهای تراکمی بسته به نوع بار برودتی و میزان تغییرات بار معمولا به چند مدار تقسیم میشوند و هر مدار نیز میتواند دارای یک یا چند کمپرسور باشد. کمپرسورها نیز به نوبه خود میتوانند دارای سیستم کنترل ظرفیت باشند. چهارمین تفاوت چیلر و مینی چیلر را میتوان در تجهیزات جانبی و نحوه نصب آن وهزینه های مرتبط با آن دانست . چیلرهای بزرگ معمولا نیاز به انجام لوله کشی های مفصل داشته و نیاز به تجهیزات جانبی مانند پمپ های سیرکولاسیون ، شیرهای کنترل ظرفیت دبی آب ، برج خنک کننده و … اما مینی چیلر ها معمولا نیاز به لوله کشی مفصلی ندارند و گاهی اوقات تجهیزات جانبی مانند پمپ سیرکولاسیون و منبع انبساط را نیز به همراه داشته و به صورت یکپارچه ساخته و عرضه میشوند . مقدار آب تبخیری در برج خنک کننده قابل توجه بوده و هر چه نیاز به دفع گرمای بیشتری در برج باشد باید آب بیشتری در برج تبخیر شود و مصرف آب چیلر بیشتر خواهد بود .

این تفاوت بسته به نوع چیلر (چیلر هوا خنک یا آب خنک) و محل استقرار چیلر می‌توان متفاوت باشد. چیلرهای ساخته شده جهت سرمایش‌های فرآیندی و دماهای بسیار پایین و زیر صفری دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از چیلرهای مخصوص تهویه مطبوع تا حدی متفاوت می‌کند. چیلرهای تراکمی و جذبی هر کدام دارای ویژگی‌های مختص خود هستند و در مقایسه با یکدیگر می‌توان به معایب و مزایای هر کدام اشاره کرد.

ساختمان مسکونی مورد نظر در کدام شهر قرار دارد؟ برای اینکه مناسب ترین دستگاه را به شما پیشنهاد دهیم اول باید بدانیم که در کدام شهر هستید و شرایط آب و هوایی محل نصب دستگاه چگونه است. ولی به طور کلی برای چنین متراژی چیلر توصیه نمی کنیم و بهتر است که از دستگاه های واحدی (کولر گازی یا کولر آبی) استفاده کنید. کندانسورهای آبی معمولا راندمان بالاتری نسبت به کندانسورهای هوایی دارند، اما امروزه به دلیل کمبود آب در کشور و مصرف آب زیاد برج های خنک کننده، این چیلرها کمتر از نوع هواخنک مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع دستگاهها که دارای کندانسور آبی می‌باشند برای تکمیل سیکل سرمایش خود نیاز به یک برج خنک‌کننده دارند. به طور خلاصه مبرد که نقش واسطه انتقال حرارت از آب به محیط را ایفا می کند با وارد شدن به کمپرسور به فشار و دمای بالایی می رسد، سپس وارد کندانسور شده و با از دست دادن گرما از حالت گاز به مایع تغییر شکل می دهد.

معمولا مبدل حرارتی اواپراتور از نوع پوسته و لوله آب خنک است که از درون لوله های آن مبرد و از اطراف لوله ها آب عبور داده می شود. مخلوط مبرد مایع و گازی تمایل بسیار زیادی برای تبخیر کامل پیدا کرده و این بار با گرفتن حرارت از آب، آب را به شدت سرد می کند. سپس این آب سرد شده برای مصارف سرمایش هوای داخل ساختمان (به فن کویل یا هواساز) یا مصارف صنعتی با پمپ ارسال می شود. مبرد که به طور کامل تبخیر شده مجددا وارد کمپرسور شده و سیکل چیلر تراکمی تکرار می گردد. بنابرین اجزای چیلر تراکمی از چند قسمت تشکیل شده که در همه دستگاه های چیلر تراکمی این چند جز وجود دارد. کار چیلر این است که آب را برای سرمایش هوای ساختمان و یا مصارف صنعتی ، سرد کند.

در چیلر های تراکمی ابتدا مبرد ( که به صورت گاز است ) وارد کندانسور می‌شود. در کندانسور مبرد خنک می شود و تبدیل به مایع می گردد ( تمام ماده ). مایع ایجاد شده با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنک کننده ( اواپراتور ) می‌شود. چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی دارای قیمت پایین تری هستند و همچنین هدر رفتگی آب در برج خنک کننده در چیلرهای تراکمی بسیار پایین تر از جذبی می باشد و به تغذیه کمتری نیاز دارند.

مقایسه دستگاه چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کمپرسور

نحوه کار چیلر چگونگی کار چیلر داتیس کار-بتا تهویه

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار