نخست وزیران ژاپن و استرالیا دیدار می کنند

وی در گفت وکو با رادیو استرالیا تصریح کرد که دو هفته دیگر به پرث باز می گردد و در این شهر میزبان همتای ژاپنی خود خواهد بود. نخست وزیر استرالیا تصریح کرد به جای اینکه با نخست وزیر ژاپن در کانبرا یا ملبورن دیدار کند با وی در پرث گفت وگو خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری کیودو نیوز، وزیر دفاع ژاپن  در ۱۰ مهر ماه سال جاری گفت وزرای دفاع ژاپن، استرالیا و آمریکا در جلسه ای که در هاوایی برگزار شد، پرتاب موشک های بالستیک چین در تنگه تایوان در ماه اوت پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را به شدت محکوم کردند.

به تازگی، وزرای دفاع ژاپن، استرالیا و آمریکا با اشاره آشکار به افزایش ادعاهای نیروی دریایی چین در منطقه هند-اقیانوسیه  اعلام کردند هماهنگی پیرامون استراتژی امنیتی را تقویت خواهند کرد.

«یاسوکازو هامادا» وزیر دفاع ژاپن پس از جلسه با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «ریچارد مارلز» وزیر دفاع استرالیا در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد : «ما به تحکیم و تقویت همکاری سه جانبه برای مشارکت در به رسمیت شناختن منطقه آزاد و باز هند-اقیانوسیه ادامه می دهیم.» 

براساس گفته وزرای دفاع این سه کشور، آنها  وعده دادند با گسترش تقویت همکاری سه جانبه در رزمایش ها و تسهیل همکاری درفراهم کردن  تجهیزات دفاعی، تکنولوژی و جمع آوری اطلاعات قابلیت های همکاری خود را افزایش دهند.  

جلسه وزیران دفاع ژاپن، استرالیا و آمریکا نخستین دیدار از زمان جلسه در سنگاپور در ماه ژوئن و در حاشیه اجلاس امنیتی آسیا که به “گفتگوی شانگری لا” معروف است بود. به علاوه این نخستین دیدار وزیر دفاع ژاپن با مقامات آمریکایی و استرالیایی از زمان انتصاب در ماه اوت است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84908064/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AFبه گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رویترز، آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا به تاریخ دقیق دیدار با کیشیدا فومیو همتای ژاپنی اش اشاره ای نکرد.

این جلسه در پی تصمیم ژاپن برای یافتن راه هایی برای  به روز رسانی استراتژی امنیت ملی و دو سند کلیدی در سیاست دفاعی این کشور تا پایان سال برگزار شد. در این بازبینی قرار است شرایط امنیتی که متاثر از اقدامات و استراتژی های چین، کره شمالی و روسیه است مورد بررسی قرار بگیرد.  
این نخستین تغییر در دستورالعمل سیاست دیپلماسی و امنیتی دراز مدت این کشور است که از سال ۲۰۱۳ تصویب شده است.  

وزیر دفاع ژاپن همچنین افزود وزرای سه کشور مخالفت خود را با “هرگونه اقدامی که به افزایش تنش ها منتهی شود” در اشاره به آزمایش موشک های بالستیک چین که تعدادی از آنها در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن فرود آمده بود، تاکید کردند.