10 بازی برتر که دنیای مخفی کاری را متحول کردند

10 بازی برتر که دنیای مخفی کاری را متحول کردند

Star Wars Outlaws که اخیراً منتشر شده است، بخش بزرگی از گیم پلی خود را به مخفی کاری اختصاص داده است و تأثیر عناوین کلاسیک این سبک را می توان در عناصر آن مشاهده کرد. این روزها بازی مخفی کاری جدا از ژانر خاص خود در آثار اکشن، ترسناک و اکشن تخیلی نیز جایگاهی پیدا کرده است و موضوع جدیدی در دنیای بازی های ویدیویی به حساب نمی آید. عناوین زیادی در گذشته وجود داشته اند که با استفاده هوشمندانه و خلاقانه از عناصر مخفی کاری الهام بخش جانشینان خود بوده اند. پیشرفت در حرکت شخصیت ها، مکانیک های محیطی و یا حتی برنامه نویسی دشمن باعث رشد این ژانر شده و در بین بسیاری از بازیکنان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این متن از ویجایاتو به معرفی 10 بازی برتری می پردازیم که ژانر مخفی کاری را متحول کردند. با ما همراه باشید.

بازگشت به قلعه ولفنشتاین

  • تاریخ انتشار: 19 نوامبر 2001
  • توسعه دهنده: ID Program

بیشتر بازی‌های Wolfenstein تمرکز بیشتری روی اکشن و مبارزه دارند و مخفی کاری کاملاً اختیاری است. Return To Castle Wolfenstein مانند بقیه سری هایش یک بازی تیراندازی اول شخص است، اما مانند اولین بازی این سری، مخفی کاری بخش مهمی از گیم پلی بازی است. این تصمیم از سوی توسعه‌دهندگان، کار قابل احترامی برای عموم بود، زیرا ما باید به‌طور مخفیانه پیش برویم و حرکت کنیم.

البته در این بازی می توانیم مانند هر عنوان دیگر بازی جنگ جهانی از اکشن بالا لذت ببریم، اما مخفی کاری نقش مهم تری در مسیر دارد. این نسخه از Wolfenstein برای زمان خود تفاوت جالبی ایجاد کرد و با عناصر جذاب خود تأثیر مهمی در تیراندازی های اول شخص داشت.

بیگانه: انزوا

  • تاریخ انتشار: 16 مهر 1393
  • توسعه دهنده: Creative Assembly

Alien: Isolation را نمی توان یک بازی مخفیانه در نظر گرفت، اما توسعه انقلابی آنتاگونیست داستان این موضوع را به میز می آورد. Xenomorph ترسناکتر از هر نسخه دیگری در بازی است و دلیل آن نیز هوش مصنوعی پیشرفته ای است که Creative Assembly برای آن طراحی کرده است.

این هوش مصنوعی باعث شد تا زنومورف با حرکات هر بازیکن هوشمندتر شود و تاکتیک های آنها را به خاطر بسپارد. Alien: Isolation اصلا بازی آسانی نیست و حتی بعد از 5 یا 6 آزمایش کامل باز هم باید یواشکی حرکت کرد و استراتژی های مختلفی را در گیم پلی در نظر گرفت. اگر از علاقه مندان به بازی های ترسناک و سری Alien هستید، پیشنهاد می کنیم این بازی بسیار جذاب را امتحان کنید.

تام کلنسی رنگین کمان شش

  • تاریخ انتشار: 31 مرداد 1377
  • توسعه دهنده: Red Storm Entertainment

اولین عنوان Rainbow Six چیزی بیش از یک تیراندازی به سبک Call of Duty نبود، جایی که بازیکنان باید مسیر رو به جلو را با دقت بررسی می کردند و برای طی مراحل برنامه ریزی می کردند. کسانی که برای اولین بار Rainbow Six را امتحان کردند متوجه شدند که بازی گیم پلی ساده ای ندارد و نیاز به حوصله زیاد و البته تکرارهای زیاد دارد تا تمام نکات نقشه ها را به خوبی درک کنید.

سرعت پایین اولین بازی این مجموعه در آثاری مانند Rainbow Six: Vegas و Rainbow Six: Siege تفاوت بسیار زیادی ایجاد کرده و ترکیب جالبی از تاکتیک ها و اکشن ها را به مخاطب ارائه می دهد. البته باید این را هم در نظر بگیریم که عناوین امروزی Rainbow Six از اولین عنوان مجموعه خود جلوه های ویژه ای دریافت کرده اند و به وضعیت فعلی خود رسیده اند.

Batman: Arkham Asylum

  • تاریخ انتشار: 25 مرداد 1388
  • توسعه دهنده: Rocksteady Studios

زمانی که Batman Arkham Asylum منتشر شد، جهشی بزرگ در عناصر ابرقهرمانی و مخفی کاری در صنعت بازی های ویدیویی داشت. بتمن در طول ماجراجویی خود در جزیره آرکام، یک ماشین جنگی شکست ناپذیر نیست، بلکه یک فرد ماهر است که از تاکتیک ها، ابزارها، تغییر چهره، کمین و حرکات هوشمندانه خود برای از بین بردن همه گروه های جوکر استفاده می کند.

مبارزات رایگان با این نسخه آغاز شد و در بقیه عناوین سری Arkham حضور عمده ای داشت، اما مخفی کاری با گذشت زمان کمتر برجسته شد. حرکات مخفی کاری و شکارچی بودن نقش مهمی در طول داستان بازی می کند و بازیکن باید مانند فیلم های بتمن خلاقانه عمل کند و نقشه های متفاوتی برای شکست دادن افراد جوکر در موقعیت های مختلف داشته باشد.

Assassin’s Creed 2

  • تاریخ انتشار: 16 آبان 1388
  • توسعه دهنده: یوبی سافت

اولین قسمت از سری Assassin’s Creed نتوانست آزمون زمان را تحمل کند و تجربه چندان لذت بخشی نبود. از طرفی Assassin’s Creed 2 نقش مهمی را در سریال ایفا کرد و به نوعی خاستگاه همه چیزهایی است که در آثار این مجموعه می بینیم. از رشته قدرتمند پارکور گرفته تا قتل های مخفیانه. هر بازی Assassin’s Creed مسیر متفاوتی را طی کرده است، اما DNA نسخه دوم همچنان در گیم پلی آن دیده می شود. مخفی کاری یکی از مهم ترین جنبه های این بازی است، بنابراین اتزیو باید با استفاده از حواس پرتی، شلوغی و نقاط کامو خود را از نبردها و دشمنان دور نگه دارد.

هیتمن: کد نام 47

  • تاریخ انتشار: 19 نوامبر 2000
  • توسعه دهنده: Io Interactive

کارهای مخفی کاری غیر واقعی زیادی در دنیای بازی وجود دارد، اما سری Hitman کاری می کند تا بازیکن را در جایگاه یک قاتل سریالی مدرن قرار دهد. فرقی نمی کند که با Hitman: Codename 47 روبرو باشیم یا یک راه اندازی مجدد از سری، این سری همیشه بازیکن را به خاطر اقدامات عجولانه اش در طول ماموریت ها، حرکت در میان جمعیت و تخریب اهداف تنبیه می کند.

Hitman Codename 47 NPC های جالبی دارد که اگر مامور 47 کارهایی مانند پنهان کردن بدن، پوشیدن لباس مبدل و حرکت با سرعت مناسب را انجام ندهد، بلافاصله هویت خود را فاش می کنند. در ژانر مخفی کاری، Hitman به یک فرنچایز بسیار خاص و مهم تبدیل شده است که آثاری مانند سری Assassin’s Creed را تحت تاثیر قرار داده است.

خدای سابق

  • تاریخ انتشار: 23 ژوئن 2000
  • توسعه دهنده: Ion Storm

سری Deus Ex که به خاطر سری راه‌اندازی مجدد خود مشهور است، در سال 2000 به دنیای بازی‌های ویدیویی راه یافت. علاوه بر داستان شگفت‌انگیز و عناصر نقش‌آفرینی که ما را در نقش روباتی به نام JC Denton قرار داد، Deus Ex نیز یک تاکید زیادی بر پیشرفت مخفی کاری این بازی نیز مانند هیتمن دارای دشمنان باهوشی است که متوجه اشتباهات و حرکات شما می شوند. بنابراین برنامه ریزی و استفاده از ابزارها و تاکتیک های مناسب برای استتار و مخفی کردن اجساد دشمنان مرده، دستگاه های هک و … نقش بسیار زیادی در موفقیت ما در داستان دارد.

تام کلنسی اسپلینتر سل

  • تاریخ انتشار: 18 نوامبر 2002
  • توسعه دهنده: یوبی سافت

شاهکار Splinter Cell سال 2002 یوبی سافت با بازی مایکل آیرونساید که در ابتدا به عنوان یک بازی جیمز باند در نظر گرفته شده بود، پس از انتشار با گیم پلی روان و گیرا، دنیای بازی های ویدیویی را شوکه کرد. حتی بازی رسمی جیمز باند هم نمی تواند حس یک جاسوس واقعی را منتقل کند، کاری که Splinter Cell به زیباترین شکل ممکن انجام داد. به عنوان سم فیشر، ما همیشه در سایه هستیم و از ابزارهای بسیار پیشرفته استفاده می کنیم و باید تا حد امکان برای پیشروی صبور باشیم. علاوه بر گیم پلی حماسی و شاهکار، Splinter Cell یک داستان جاسوسی متمایز نیز دارد که طرفداران مشتاقانه منتظر بازسازی آن توسط یوبی سافت بودند.

متال گیر جامد

  • تاریخ انتشار: 29 مهر 1377
  • توسعه دهنده: Konami

Metal Gear Solid، یکی از شاهکارهای متعدد کارگردان افسانه‌ای بازی‌های ویدیویی، هیدئو کوجیما، با تغییر دادن یک قطعه اصلی از کنسول NES، به یک کلاسیک پلی‌استیشن تبدیل شده است. در آن زمان بازی های بسیار کمی بودند که کیفیت سینمایی متال گیر سالید را داشته باشند، زیرا دارای زوایای دوربین و نماهای منحصر به فرد و چشم نوازی بودند.

از بسیاری جهات، Metal Gear Solid چشم انداز صنعت بازی را تغییر داد که نمونه بارز آن جنبه های داستان و گیم پلی است. کوجیما با انتشار هر بازی پیشرفت های قابل توجهی داشته است که بهترین نمونه آن Metal Gear Solid 3 است که از همه نظر یک شاهکار است.

دزد: پروژه تاریک

  • تاریخ انتشار: 9 آبان 1377
  • سازنده: Looking Glass Studios

بیشتر بازی‌های متمرکز بر مخفی کاری ساختار خطی‌تری ارائه می‌دهند، اما Thief: The Dark Project دارای مراحل نیمه باز بود که برای موفقیت در ماموریت‌ها به جستجو و حرکت قابل توجهی نیاز داشت. همچنین یکی از اولین عناوینی بود که سایه ها را به عنوان مکانیک پنهان در آن گنجاند. داستان، مکانیک‌های گیم‌پلی و حتی انیمیشن‌های شخصیت‌ها همگی Thief: The Dark Project را تبدیل به عنوانی فراتر از زمان خود کردند. بازی های عظیمی مانند Assassin’s Creed، Hitman و Splinter Cell ساختار خود را مدیون این بازی هستند. پس از چندین دنباله و راه اندازی مجدد، Thief خود را به عنوان یکی از مهم ترین بازی های مخفی کاری تمام دوران معرفی کرده است.

خب دوستان نظرتون چیه؟ چه عناوین دیگری را می توان در لیست ما گنجاند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

منبع: https://vigiato.net/p/499744

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار