شکستن دیوار چهارم در دنیای بازی های ویدیویی مانند هر جای دیگری به معنای برداشتن حائل بین مخاطب و خود عمل است. خیلی ساده، وقتی یک بازی خودآگاه می شود، مستقیماً به دنیای واقعی و بازیکن اشاره می کند. این بحث عنصر خاصی در دنیای بازی های ویدیویی نیست، اما مانند فیلم ها و سریال ها از ابتدای قرن بیست و یکم بیشتر به آن ها پرداخته ایم. به عنوان مثال، از بین تمام عناوین تاریخ صنعت بازی، سری Metal Gear Solid به شکستن دیوار چهارم معروف است و چندین بار با این الگوی اتفاقات طرفداران را شوکه کرده است. حال در این متن از Vijayattu به بررسی 10 موردی می پردازیم که دیوار چهارم به طور غیر منتظره به دلیل بازی شکسته شد. پس با ما همراه باشید
ویرایش اسکریپت – بازی Deadpool
اگر با ددپول آشنایی داشته باشید، میدانید که او شخصیتی پرحرف، خودآگاه، دیوار چهارم و دارای شوخ طبعی است. طرفداران انتظار داشتند که بسیاری از ویژگی های شخصیتی ددپول را در بازی ببینند، اما هرگز مشخص نبود که بدخلقی های او چگونه در دیالوگ ها و روی صفحه نمایش منعکس می شود. اگرچه بیشتر ارجاعات ددپول به دیوار چهارم در اواخر بازی ظاهر می شود، اولین باری که او این کار را می بینیم بسیار خنده دار و غیرمنتظره است.
ددپول برای تبدیل شدن به ستاره بازی خود، یک فیلمنامه ویرایش شده و سپس یک بمب را به استودیوی خود، High Moon Studios می فرستد. فیلمنامه ارسالی تقریباً به طور کامل تغییر کرد و صداپیشه ددپول به شدت پارودی کرد. شاید همه ما با این سبک شوخی های او آشنا باشیم، اما بدون شک هیچ یک از ما انتظار چنین حرکت هوشمندانه و متفاوتی را نداشتیم که کاملا با شخصیت او همخوانی داشته باشد.
توسعه دهندگان حق چاپ – روز خز بد Conker
در Rareware’s Conker’s Bad Fur Day، یک هیولای غول پیکر شبیه زنومورف از فیلم Alien در یکی از باس فایت ها به طرز عجیبی اشتباه می کند. ناگهان سکانس مبارزه یخ می زند و کانکر به صفحه باز می گردد و می پرسد که آیا مهندس نرم افزاری وجود دارد که به او کمک کند تا مشکل را حل کند. سپس یک متن ماتریس سبز رنگ روی صفحه ظاهر می شود تا راه حلی برای مشکل ارائه دهد.
پس از این اتفاق، کانکر از توسعه دهندگان سکوت می کند و ناگهان جعبه اسلحه بسیار بزرگی برای او ظاهر می شود. شکستن دیوار چهارم همیشه منبع خوبی برای کمدی در فیلم ها و بازی ها بوده است، اما مشکل فنی کانکر به چیزی تبدیل شده است که هیچ کس انتظار دیدن آن را نداشت.
جلد سی دی بازی – Metal Gear Solid
سری Metal Gear Solid نقطه شروعی برای لحظات خارقالعاده هیدئو کوجیما، سکانسهای عجیب و غریب و البته شکستن غیرضروری دیوار چهارم بوده است. در Metal Gear Solid 1 راه اصلی برای برقراری ارتباط با متحدان از طریق تماس های رادیویی است که باید فرکانس هر فرد را وارد کنید. پس از ملاقات با مریل سیلوربرگ، سرهنگ روی کمپبل به شما دستور می دهد که با برادرزاده مریل تماس بگیرید و بفهمید که آیا آنها واقعاً با هم مرتبط هستند یا خیر.
بدیهی است که برای انجام چنین کاری باید فرکانس مورد نظر در بازی وجود داشته باشد اما اثری از آن وجود ندارد. کمپبل می گوید فرکانس مورد نیاز ما در پشت جعبه سی دی بازی است. مطمئناً همه با شنیدن این حرف شوکه خواهند شد، اما وقتی بدانید فرکانس مورد نیاز ما دقیقاً در پشت قاب دیسک بازی قرار دارد، هیجان انگیزتر می شود. در اصل، قرار دادن چنین آیتمی در بازی برای جلوگیری از کپی شدن آن غیرقانونی بود. آن لحظه غیرمنتظرهترین چیزی بود که بازیکنان تا آن زمان دیده بودند، رویدادی که شروع بازیهای ویدیویی بود که دیوار چهارم را به طور جدیتر شکستند.
بازی Wrath of Mr. Resetti – Animal Crossing
آقای Risetti آدم بدی نیست، او فقط کار خود را انجام می دهد و شنیدن او لذت بخش است. در Animal Crossing، وظیفه آقای Rusty این است که مطمئن شود بازی شما قبل از خروج ذخیره شده است، چیزی که بازیکنان اغلب فراموش می کنند. هر بار که سعی می کنید بدون ذخیره به بازی برگردید، آقای Rusty مدام ظاهر می شود و هر بار خسته تر و غمگین تر از قبل صحبت می کند. اما نباید زیاد از هشدارهای او غافل شوید زیرا او را عصبانی خواهید کرد.
اگر واقعا آقای Rusty را عصبانی کنید، او شما را رها می کند و یا به میل خودش بازی را تنظیم مجدد می کند یا فایل های ذخیره شده و داده های ارزشمند شما را با خود می برد. Animal Crossing بدون شک یکی از اعتیاد آورترین بازی های دنیاست که صدها ساعت باید در آن سپری کنید و در واقع اقدام آقای Rusty خشن ترین کار علیه شما خواهد بود. خیلی عجیب است که چنین چیزی در بازی کودکان گنجانده شود و با یک چشمک معمولی شما را به شدت تنبیه کند. حضور و رفتار آقای Rusty را می توان روشی نامتعارف برای شکستن دیوار چهارم در دنیای بازی نامید.
شما به اندازه کافی دیده اید – Tomb Raider 2
شکی نیست که لارا کرافت یک شخصیت نمادین در دنیای بازی است و به عنوان یکی از معروف ترین و تاثیرگذارترین شخصیت های زن جایگاه ویژه ای دارد. بنابراین استودیوی Core Design تصمیم گرفت تا در بازی Tomb Raider 2 یک شوخی جالب از دیوار چهارم با طرفداران خود انجام دهد.
در یک صحنه، قبل از اینکه لارا وارد حمام شود، صورتش را به سمت دوربین برمی گرداند و با عصبانیت می پرسد: “به اندازه کافی ندیدی؟” بعد از این سوال اسلحه اش را گرفت و به ما شلیک کرد. شکی نیست که هیچکس انتظار چنین توسعه و استفاده خلاقانه از دیوار چهارم در بازی را نداشت.
از چوب وسط دسته استفاده کنید – بازی Batman: Arkham Asylum
در اولین بازی از سری Batman Arkham استودیوی Rocksteady، یکی از غیرمنتظرهترین شکستگیهای دیوار چهارم در تاریخ بازیهای ویدیویی رخ میدهد. Scarecrow و قدرت های توهم زا او اغلب باعث می شود بتمن به شیوه ای توهم آمیز با او مبارزه کند. مرجع دیوار چهارم بازی زمانی اتفاق می افتد که گاز توهم زا Scarecrow باعث یک نقص غیرمنتظره شود و دنباله را دوباره تنظیم کند. سکانس های قبلی دوباره تکرار می شوند اما تغییرات بزرگی در آنها به وجود می آید.
این بار جوکر پشت فرمان بتموبیل است و سپس لحظهای را میبینیم که بتمن، مأمور آشوب و هارلی کوین در آسانسور با هم هستند. در پایان صحنه، جوکر یک اسلحه را بیرون میآورد و بتمن را میکشد و سپس بازی روی صفحه ظاهر میشود. یک اشاره روی صفحه نشان می دهد که از چوب وسط برای فرار از گلوله جوکر استفاده می کنید. این به وضوح رویای دیگری برای بتمن است زیرا ماوس فقط دارای چوب های چپ و راست است، مگر اینکه بتوانید به نوعی بازی را در نینتندو 64 تجربه کنید.
تماس با توسعه دهندگان – جزیره میمون 2: انتقام LeChuck
سری بازی های نقطه و کلیک جزیره میمون ها همیشه خودآگاه بوده و به خاطر کمدی دیوار چهارم معروف است. در جزیره میمون 2 در سال 1991، یکی از به یاد ماندنی ترین شکستگی های دیوار چهارم زمانی بود که در جنگل جزیره دینکی گم شدیم. بعد از مدتی پرسه زدن به گوشی عجیبی برخوردم. هنگامی که از تلفن برای تماس استفاده می کنید، به خط کمک استودیوی Lucas Arts متصل می شوید که در آن چستر (اپراتور استودیو) منتظر شما خواهد بود.
اگرچه خود صحنه خیلی خنده دار نیست، اما صحبت هایی که رد و بدل می شود صحنه را عجیب و غیرعادی می کند. به نظر می رسد چستر همیشه در مورد خودش صحبت می کند و بسیار بد و بد اخلاق است. همچنین می توانید از چستر بپرسید که با مهربانی روی دیسک 114 چه جوکی انجام داده است و او می گوید ایده بدی بوده و نباید دوباره از او پرسید.
Mind Effects – Eternal Darkness: Requiem for the Mind بازی
Eternal Darkness یک بازی بسیار دست کم گرفته شده برای کنسول Gamecube است. همانطور که از نام بازی مشخص است، ما در مرز بین عقل و جنون قرار داریم و مکانیک های متفاوتی را بر اساس این دو خواهیم دید. مانند نوار سلامتی، نوار ایمنی نیز وجود دارد که با دیدن یک هیولا کاهش می یابد. وقتی سطح عقلانیت پایین می آید، اتفاقات عجیبی در بازی و دنیای واقعی رخ می دهد. عوارض زیادی از جنون وجود دارد که می توان آنها را با سطح عقل پایین مشاهده کرد که برخی از آنها کاملاً طبیعی و برخی از آنها واقعاً ترسناک هستند. به عنوان مثال، صفحه تلویزیون به طور ناگهانی سیاه می شود، گویی قبلاً خاموش شده است، و برخی از خطاها همزمان ظاهر می شوند، یا صدای داخل بازی با یک نوار سبز بزرگ که تنظیمات خود تلویزیون را به سخره می گیرد، قطع می شود.
بعد از این اتفاقات اگر بازیکنان بخواهند بازی را ذخیره کنند با پیغام آیا می خواهید تمام فایل های ذخیره شده خود را حذف کنید مواجه می شوند؟ سپس دو گزینه بله و ادامه بدون ذخیره وجود دارد در حالی که هیچ اتفاقی برای این مشکل نمی افتد. بازی همچنین میتواند صفحه آبی مرگ را به شما نشان دهد که میگوید ویندوز از کار افتاده است، از شما بخواهد که کنترلر را فشار دهید، و حتی بابت اتمام نسخه نمایشی به شما تبریک میگوید. تاریکی ابدی راه های مختلف و خلاقانه زیادی برای آزار بازیکنان داشت. شکستن دیوار چهارم ممکن است در آنجا عادی به نظر برسد، اما شما انتظار ندارید که هیچ یک از آن اتفاق بیفتد. این اتفاقات کوچک در بازی فضای ترسناک و تاثیرگذاری را برای بازیکنان ایجاد می کند. شاید در آینده نتوانیم آثاری را ببینیم که مخاطبانمان را به این شکل در ذهن خود با خود همراه کند.
تنظیم مجدد اتاق خطر – مردان ایکس
در بازی اکشن X-Men که برای Sega Mega Drive و Genesis منتشر شده است، به بازیکنان گفته می شود که باید در مرحله Mojo Crunch با ریست کردن کامپیوتر، Danger Room را مجددا راه اندازی کنند. این زمانی اتفاق می افتد که شما بیشتر مرحله را پاکسازی کرده باشید و بیشتر دشمنان و باس مبارزات خود را کشته باشید. هنگامی که با پیام گفته شده روبرو می شوید، هیچ دکمه، هیچ فرمان، هیچ اشاره یا حتی نشانه ای مناسب از آنچه باید انجام دهید وجود ندارد. ریست کردن کامپیوتر یعنی همان برخورد سگا جنسیس با مردان ایکس.
در اصل باید کنسول را ریستارت کنید تا بتوانید به بازی ادامه دهید. اگر دکمه راه اندازی مجدد را برای چند ثانیه نگه دارید، بازنشانی کارخانه ای و راه اندازی مجدد را تجربه خواهید کرد، اما با تنظیم مجدد نرم، یک متن ماتریس سبز رنگ روی صفحه ظاهر می شود که بیان می کند ویروس آلوده به طور کامل ناپدید شده است. این روش استفاده از کنترلر از نظر گیم پلی واقعاً برای یک عنوان 1994 غیرمنتظره است.
پیام پنهان در پیام – بازی Startropics
وقتی صحبت از پیامهای مخفی در بازیها میشود، بیشتر مردم به Metal Gear Solid و کد روی سیدی آن فکر میکنند. اما اگر بخواهیم به تاریخچه این رویداد نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که چیزی حدود 10 سال قبل از متال گیر سالید اتفاق افتاده است. در عنوان اکشن ماجراجویی نینتندو، Startrapix، نامه ای در داخل بسته بازی وجود دارد که نحوه شروع بازی را به شما آموزش می دهد. اما این تمام ماجرا نیست، زیرا با پیامی مرموز مواجه می شوید که باید آن پیام را در آب بیندازید.
نامه مورد نظر یک آیتم درون بازی نیست، بلکه همان کاغذی است که با کارتریج افکت دریافت کرده اید. پس از فرو بردن نامه در آب، یک پیام مخفی ظاهر می شود که بعداً برای ادامه داستان و رسیدن به قسمت بعدی به آن نیاز خواهید داشت. در سال 1990، انجام چنین کاری در یک بازی گام بزرگی بود و هیچ کس واقعاً انتظار چنین چیزی غیرمنتظره را نداشت. این سطح از شکستن دیوار چهارم، بازی را گامی بزرگ رو به جلو برداشته است زیرا رابطه بین قهرمان و بازیکن به نزدیک ترین حالت ممکن رسیده است و می توانید کاملاً خود را به جای شخصیت اصلی داستان قرار دهید.
خب دوستان نظرتون چیه؟ به نظر شما چه نمونه های دیگری از شکستن دیوار چهارم در بازی ها وجود دارد که اصلاً انتظار آن را ندارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
بیشتر بخوانید:
منبع: https://vigiato.net/p/485412