10 بهترین بازی یکپارچهسازی با سیستمعامل که می توانید روی کنسول های فعلی امتحان کنید

10 بهترین بازی یکپارچهسازی با سیستمعامل که می توانید روی کنسول های فعلی امتحان کنید

در طول دهه ها، صنعت بازی های ویدیویی بسیاری از عناوین قدیمی را به دلیل پیشرفت های تکنولوژی از دست داده است. این بازی‌ها معمولاً در آن زمان فقط روی کنسول‌ها قابل اجرا بودند و هزینه زیادی برای بازیکن در بر داشت. خوشبختانه عناوین قدیمی بسیاری از این سرنوشت گریخته اند و در نسل های مختلف قابل استفاده هستند. فرقی نمی کند که این به دلیل ارتقای بازی باشد یا ویژگی سازگاری با عقب، باز هم می توان آن را در ظاهر اصلی خود دوباره تجربه کرد. در این بین، آثار زیادی وجود دارند که ریمستر یا ریمیکس شده اند، اما برخی از بازیکنان همچنان دوست دارند آن ها را به شکل اصلی خود تجربه کنند. در این متن از ویجایاتو، 10 بازی برتر رترو را که می توان روی کنسول های نسل فعلی تجربه کرد، ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

متال گیر جامد

  • تاریخ انتشار: 3 سپتامبر 1998
  • توسعه دهنده: Konami

اولین نسخه Metal Gear Solid اخیراً در سال 2023 توسط M2 به عنوان بخشی از Metal Gear Solid: Master Collection به کنسول های فعلی منتقل شد. به عنوان یکی از بزرگترین فرنچایزهای تاریخ، Metal Gear Solid به محبوبیت ژانر مخفی کاری بسیار کمک کرد. این بازی همچنین اولین بازی مخفی کاری تاریخ بود که وارد دنیای عناوین سه بعدی شد.

با کمک مهارت‌های مخفیانه قهرمان بازی Solid Snake، بازیکنان باید در بحبوحه یک حمله تروریستی وارد یک مرکز سلاح هسته‌ای شوند تا گروگان‌ها را نجات دهند. این سبک از کسب و کار با سری بازی های محبوب Konami محبوب شد و تأثیر زیادی بر سری بازی های Hitman و Splinter Cell گذاشت. این بازی همچنین به دلیل کات سین هایش با موتور بازی مورد تحسین قرار گرفت، چیزی که در آن زمان کمتر مورد استقبال توسعه دهندگان قرار گرفت.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

  • تاریخ انتشار: 30 آبان 1377
  • توسعه دهنده: نینتندو

پنجمین قسمت از سری The Legend of Zelda، Ocarina of Time، بر روی کنسول نینتندو 64 منتشر شد و موفقیت تجاری و رسانه‌ای زیادی کسب کرد. این بازی نه تنها یکی از بهترین آثار صنعت بازی محسوب می‌شود، بلکه تنها اثری است که در متاکریتیک امتیاز ۹۹ را کسب کرده است. گیم پلی، نگارش، موسیقی و هر عنصر دیگر این بازی یک شاهکار است.

در Ocarina of Time، مثل همیشه، Ganondorf نقشه شیطانی دیگری دارد و ما به عنوان لینک، باید پادشاهی Hyrule را طی یک ماجراجویی بزرگ نجات دهیم. بازیکنان می توانند با قدرت موسیقی بین زمان و سیاه چال های مختلف سفر کنند. Ocarina of Time عناصر گیم پلی مانند سیستم قفل هدف و دکمه های موقعیتی را معرفی کرد و از آن زمان هر دو عنصر در عناوین ماجراجویی سه بعدی متعددی استفاده شده اند. تقریباً تمام عناوین سری GTA بدون سیستم قفل هدف غیرقابل پخش هستند و این تنها نمونه ای از تأثیر عظیم شاهکار نینتندو بر صنعت بازی های ویدیویی است.

Resident Evil 4

  • تاریخ انتشار: 11 ژانویه 2005
  • توسعه دهنده: Capcom

جدا از بازسازی، Resident Evil 4 اصلی نیز برای نسل‌های کنونی موجود است. این شاهکار کپکام در سال 2005، افسر پلیس نمادین لیان کندی را به نمایش درآورد و موفقیت زیادی کسب کرد. کپکام این نسخه از Resident Evil را در درجه اول برای کنسول Gamecube منتشر کرد و با همان حالت جوایز متعددی را برای بازی سال دریافت کرد.

در بازی Resident Evil 4، بازیکنان با دشمنان آلوده به ویروسی عجیب مبارزه می کنند تا دختر رئیس را که توسط یک فرقه مذهبی گروگان گرفته شده است، نجات دهند. داستان با این مضمون و فضا مشخصا برای مخاطب بسیار ترسناک و آزاردهنده است، اما همه بازیکنان عاشق روایت حماسی آن شده اند. دیدگاه ثابت نسخه های قبلی Resident Evil هویت خود را به دوربین داینامیک و دوربین سوم شخص در این نسخه تغییر داد. دیدگاه سوم شخص قبل از وجود Resident Evil 4 در بسیاری از آثار مورد استفاده قرار می گرفت، اما این بازی تاثیر زیادی در شهرت آن در دنیای بازی های ویدیویی داشت.

روان‌نوردان

  • تاریخ انتشار: 19 آوریل 2005
  • توسعه دهنده: Double Fine

Psychonauts یکی از بهترین آثار تاریخ بازی های ویدیویی است که متاسفانه طرفداران زیادی ندارد. ناشر بازی Majesco به دلیل شکست تجاری این اثر مجبور به کناره گیری از بازار بازی های ویدیویی شد. ماهیت تکراری عناوین پلتفرمینگ با Psychonauts کنار گذاشته شد و به ما این امکان داده شد که با شخصیت‌های دیگر تعامل داشته باشیم و مسیری در حال تکامل را در یک بازی ویدیویی ببینیم. پلتفرمرهای بزرگ امروزی مانند Hollow Knight و Dead Cells به وضوح از این فرمول پیروی می کنند.

بازیکنان باید از توانایی های Raz برای تسکین ناراحتی روانی شخصیت ها با ورود به ذهن خود استفاده کنند. البته، در همان زمان، ما باید یک توطئه شیطانی را که در اردوگاه روان‌نوردان در حال انجام است، نابود کنیم. این بازی همچنین به دلیل چشم انداز 2 بعدی باس مبارزات مورد تحسین قرار گرفت. رویکرد هوشمندانه Psychonauts به ژانر پلتفرمینگ و شخصیت‌های عجیب و غریب به عوامل موفقیتی تبدیل شد که دنباله آن در سال 2021 منتشر شد.

The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • تاریخ انتشار: 29 اسفند 1385
  • توسعه دهنده: Bethesda

سومین قسمت از سری Elder Scrolls موفقیت بزرگی برای Bethesda بود و این شرکت به سرعت دست به کار شد و یکی از بهترین آثار آن دوران به نام The Elder Scrolls IV: Oblivion را منتشر کرد. این بازی بر اساس هسته اصلی سری جهانباز ساخته و پرداخته شده است تا محدودیتی برای کاوش برای مخاطب وجود نداشته باشد. بازیکنان وظیفه دارند در سرزمین وسیع Cyrodiil سفر کنند تا از گشودن دروازه های یک فرقه به سرزمین شیطانی به نام Oblivion جلوگیری کنند.

این نسخه جان تازه ای به NPC ها بخشید و به دلیل ایجاد دنیای خود برای این شخصیت ها بسیار مورد تحسین قرار گرفت. مانند بسیاری از عناوین Bethesda، Oblivion پس از پایان داستان اصلی ادامه می‌یابد و هیچ محدودیتی برای کاوش در دنیای غنی خود تعیین نمی‌کند. این سبک بازی همچنان پابرجاست و Starfield نمونه بارز آن است، البته در بسیاری از عناوین خارج از Bethesda شاهد چنین موردی هستیم.

چرخ دنده های جنگ

  • تاریخ انتشار: 16 آبان 1385
  • سازنده: Epic Games

Gears of War یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ Xbox 360 است که گیم‌پلی و جلوه‌های بصری عالی را برای زمان خود ارائه می‌کرد. سیستم دفاعی در برابر حملات دشمن در Gears of War بسیار محبوب شد و نبرد با موجودات وحشی در بازی به شدت بر این عنصر متکی بود. با استفاده از این توانایی، بازیکنان باید یک مسابقه زیرزمینی به نام Locust را متوقف کنند و از انسان ها در برابر تهدید حضور آنها محافظت کنند.

تاکید فراوان Gears of War بر روی سیستم پوشش همان چیزی است که تقریباً همه تیراندازهای فعلی از آن استفاده می کنند. عناوینی مانند Red Dead Redemption 2 یا Control بدون سیستم کاور مطمئناً بسیار دشوار خواهند بود و از این نظر واقعاً وجود خود را مدیون فرنچایز معروف مایکروسافت هستند.

BioShock

  • تاریخ انتشار: 21 مرداد 1386
  • سازنده: بازی های غیر منطقی

BioShock یکی از بهترین بازی‌هایی است که صنعت بازی‌های ویدیویی تا به حال دیده است و موفقیت بزرگی هم از نظر تجاری و هم از نظر انتقادی به دست آورده است. BioShock یکی از اولین آثاری است که بازی های ویدیویی را به عنوان یک هنر جداگانه تعریف می کند و آن را مدیون روایت قوی، انتخاب های اخلاقی اجباری و جنبه های ترسناک و بقا است. پس از فرود تصادفی در شهر زیر آب رپچر، بازیکنان باید راه خود را از طریق این شهر بت‌نی بیابند تا نیروهای فاسدی حاکم بر آن را نابود کنند.

علاوه بر ماجراجویی جادویی BioShock، عناصر نقش‌آفرینی زیادی نیز وجود دارد که به بازیکن اجازه می‌دهد سبک خود را در بازی دنبال کند، از نحوه کشتن دشمنان تا پیشروی در داستان. این سبک بازی به مرور زمان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. برای مثال، Hades به شما امکان می‌دهد هر بار که مجدداً راه‌اندازی می‌کنید، توانایی‌های خود را انتخاب کنید، یا Hi-Fi Rush به بازیکنان ارتقاء دائمی ارائه می‌دهد تا راه خود را برای پیشرفت ایجاد کنند.

خروجی

  • تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۶
  • توسعه دهنده: Valve

Portal یک پلتفرم کننده پازل مبتکرانه توسط Valve است که در سال 2007 منتشر شد. استفاده منحصر به فرد این بازی از سلاح پورتال برای حل پازل ها، گیم پلی سرگرم کننده، چالش برانگیز و رضایت بخشی را ارائه می دهد. ما کنترل چل را در دست می گیریم که در مرکز غنی سازی علم دیافراگم از خواب بیدار می شود و وظیفه دارد از یک دستگاه پورتال برای حل پازل های بسیار پیچیده استفاده کند. در عین حال، ما باید طعنه های هوش مصنوعی مخرب را تحمل کنیم.

مشکل اصلی Portal فقط داستان کوتاه است و سختی و هوشمندی پازل های آن آن را در زمره بهترین عناوین تاریخ صنعت بازی قرار داده است. خارج از گیم‌پلی، پورتال هرگز تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای نبود، اگر به خاطر شوخ‌طبعی آنتاگونیست اصلی‌اش، GLaDOS نبود، چرا که شرور مدام بازیکن را با توهین‌های عجیب و غریب و شخصی هدف قرار می‌دهد. پس از این اثر، عناوین دیگری روایت طنز به خود گرفتند که بارزترین نمونه آن High on Life و Journey To The Savage Planet است.

اثر انبوه

  • تاریخ انتشار: 29 آبان 1386
  • توسعه دهنده: BioWare

اولین بازی از مجموعه نقش آفرینی Copper Effect استودیوی Bayover به سرعت از نردبان بالا رفت و به دلیل روایت، صداگذاری و گیم پلی مبتنی بر انتخاب مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. به عنوان فرمانده شپرد، ما باید از سفر بین ستاره‌ای، نبرد و منطق استفاده کنیم تا نژاد مصنوعی به نام دروها را که تهدیدی برای کل جهان هستند متوقف کنیم.

روایت مبتنی بر انتخاب جلوه های برنجی، نوآوری در چرخه گفتگوی بازی ها ایجاد کرد و اولین عنوانی بود که چنین سیستم قدرتمندی را ارائه کرد. شما همچنین می توانید با هر یک از همراهان خود وارد یک رابطه عاشقانه شوید که بر عناوینی مانند Balder’s Gate 3 و Stardew Valley تأثیر گذاشته است. Copper Effect در بسیاری از زمینه‌های دنیای بازی پیشگام محسوب می‌شود و یکی از تأثیرگذارترین آثار در تاریخ بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید.

فضای مرده

  • تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۷
  • سازنده: Visceral Games

این بازی ترسناک بقا از EA حس عمیق وحشت، راه های ویژه برای کشتن دشمنان و داستانی غنی را به مخاطبان خود ارائه می دهد. اولین نسخه Dead Space برای کنسول های نسل هفتم و رایانه های شخصی منتشر شد و با وجود فروش کم، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. Dead Space 1 برنده جوایز متعددی شد و گیم پلی، اتمسفر و طراحی صدا شگفت انگیزی داشت و عمیق ترین ترس را در بینندگان به وجود آورد.

مهندس آیزاک کلارک نقش اصلی است و باید با سلاح های مختلفی که در اختیار دارد دشمنان را بکشد. همانطور که در سفینه فضایی پر از ترس سفر می کنیم، داستان عمیق تر بازی به آرامی شروع به باز شدن می کند. در Dead Space باید به دست و پا به دشمنان شلیک کنیم و این بحث قسمت بزرگی از گیم پلی را شامل می شود. گیم پلی و اتمسفر بازی به طور انحصاری در نسخه های بعدی وجود داشت و منبع الهام بزرگی در ژانر وحشت-بقا شد.

خب دوستان نظرتون چیه؟ چه عناوین دیگری را می توان در این لیست گنجاند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

منبع: https://vigiato.net/p/496733

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار