
بروزرسانی: 08 اردیبهشت 1404
15 بازی که استودیو سازنده را نابود کرد
وقتی استودیو یا شرکتی در صنعت بازی روی عنوان جدیدی کار می کند، امید زیادی به موفقیت تجاری و کیفیت آن وجود دارد. واضح است که گاهی اوقات کسب و کارها به دلایل زیادی با شکست مواجه می شوند و برخی از عناوین موفقیت نسبی یا بسیار بالایی دارند. اما گاهی اوقات کسب و کارهایی وجود دارند که نه تنها با شکست سختی مواجه می شوند، بلکه منجر به نابودی کامل استودیو تولید می شوند. خوب یا بد بودن کیفیت عناوین فرقی نمی کند، اما عملکرد ضعیف این بازی ها در بازار، سرنوشت استودیو را رقم می زند. به همین منظور در این متن از ویجایاتو به معرفی 15 بازی می پردازیم که ویرانی را برای استودیو خود به ارمغان آوردند. با ما همراه باشید.
APB: بولتن تمام نقاط

- تاریخ انتشار: 29 ژوئن 2010
- توسعه دهنده: Realtime Realms
- پلتفرم ها: رایانه شخصی، ایکس باکس 360، پلی استیشن 3
اولین بار در سال 2010 منتشر شد، این یک بازی چندنفره جاه طلبانه بود که به یک فاجعه مالی بزرگ برای توسعه دهنده آن Realtime Worlds ختم شد. این بازی قرار بود یک MMO در یک شهر جهان باز باشد، جایی که بازیکنان می توانستند شخصیت ها و وسایل نقلیه خود را تا حد امکان شخصی سازی کنند.
پتانسیل این بازی بسیار بالا بود، اما مشکلاتی مانند عملکرد ضعیف، کنترل های آزار دهنده و مکانیک نامتعادل آن را خراب کرد. طبق شایعات منتشر شده، بودجه APB: All Points Bulletin حدود 100 میلیون دلار بوده است، رقمی که به فروش بازی نزدیک نمی شود. اندکی پس از آن، Realtime Worlds اعلام ورشکستگی کرد و APB یکی از بزرگترین شکست های مالی در تاریخ صنعت بازی های ویدیویی بود.
ارتفاعات رادیکال

- تاریخ انتشار: 18 آوریل 2018
- توسعه دهنده: Boss Key Productions
- پلتفرم ها: PC
در زمان اکران، Radical Heights قرار بود برای تهیه کننده خود Boss Key Productions ناجی باشد، اما متاسفانه نتیجه معکوس داد. Radical Heights یک بازی بتل رویال رایگان بود که محیطی رنگارنگ و متنوع را ارائه می کرد. پس از شکست کار قبلی خود، Lawbreakers، توسعه دهندگان ناامید بودند تا زندگی جدیدی با این عنوان پیدا کنند.
اما عجله سازندگان در دوران اوج بتل رویال باعث شد تا آنها بازی خود را به طور ناقص منتشر کنند. Radical Heights با جلوه های بصری مبهم، بسیاری از اشکالات مختلف، مکانیک ناقص و بدون عمق خاصی به توده ها رسید. همین موضوع باعث شد تا وجود بازی نادیده گرفته شود و عملا سازندگان را در بدترین وضعیت ممکن قرار دهد. یک ماه پس از انتشار، این استودیو تعطیل شد و داستان Boss Key Production به بدترین شکل ممکن به پایان رسید.
خیلی انسانی

- تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۷
- سازنده: Silicon Knights
- پلتفرم: Xbox 360
پس از یک دهه توسعه Too Human، Silicon Knights سرانجام در سال 2008 این بازی را برای Xbox 360 منتشر کرد. این عنوان یک بازی علمی تخیلی بسیار جاه طلبانه بود که اسطوره نورس را با انسان های پیشرفته سایبرنتیک ترکیب کرد و به عموم معرفی شد. سازندگان انتظار داشتند عنوان آنها نقطه شروع یک سه گانه و موفقیت بزرگی برای کنسول ایکس باکس 360 باشد، اما در عوض، Too Human به یکی از بدنام ترین شکست ها در صنعت بازی تبدیل شد و تأثیر زیادی در بسته شدن Silicon داشت. شوالیه ها در سال 2014
مشکلات زیادی در روند توسعه این اثر وجود داشت، به عنوان مثال بزرگترین آن نبرد حقوقی با Epic Games به دلیل استفاده از Unreal Engine 3 بود که در نهایت سازندگان را به ایجاد یک موتور بازی جدید ترغیب کرد. نبرد حقوقی با Epic Games به هزینه Silicon Knights تمام شد و آنها مجبور شدند تمام نسخه های Too Human و بقیه کارهایی که با Unreal Engine 3 انجام دادند را از بین ببرند.
ردفال

- تاریخ انتشار: 1 می 2023
- توسعه دهنده: Arkan Studios
- پلتفرم ها: رایانه شخصی، سری ایکس باکس
استودیو آرکین در سراسر جهان بسیار محبوب بوده و فرنچایز Dishonored یکی از شاهکارهای آنها به حساب می آید. اما در می 2023 شعبه آستین این استودیو با انتشار Redfall شکست بزرگ و فاجعه باری را تجربه کرد. Redfall یک بازی تیراندازی اول شخص جهان باز بود که در ماساچوست اتفاق می افتد که در آن بازیکنان با خون آشام ها مبارزه می کردند. بازی از زمان انتشار تا کنون با مشکلات فنی و ایرادات زیادی روبرو بوده است.
دنیایی که آرکین برای Redfall ساخته است، احساس پوچی و بی روحی را به شدت به مخاطب منتقل می کند. در کنار این موارد، مراحل و ماموریت های تکراری و مکانیک ضعیف Co-op بازی را سخت تر می کرد. اگرچه Arkin هنوز درهای خود را نبسته است، اما نقدهای منفی و فروش بسیار کم Redfall تأثیر وحشتناکی بر تاریخچه استودیو گذاشت.
فضای مرده 3

- تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
- سازنده: Visceral Games
- پلتفرم ها: رایانه شخصی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360
سال 2013 شاهد انتشار قسمت سوم از سری Dead Space بودیم و امیدهای زیادی برای گسترش محبوبیت این مجموعه وجود داشت. اما این بار Dead Space فضای بیشتری برای اکشن داشت و حتی گیم پلی همکاری را نیز اضافه کرد. برخلاف دو قسمت اول مجموعه، این ورودی به شدت مورد بررسی قرار گرفت و طرفداران عناصر ترسناک و بقا را از دست دادند. جدا از همه اینها، وجود خریدهای درون برنامه ای باعث ایجاد تفکر منفی در بین طرفداران شده است. نقدهای منفی و عدم علاقه به خرید این تجارت بر عملکرد بلندمدت آن تأثیر گذاشت. در سال 2017، EA بازی های Visceral را به دلیل عملکرد ضعیف Dead Space 3 تعطیل کرد.
محو کردن

- تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1389
- توسعه دهنده: Strange Creations
- پلتفرم ها: رایانه شخصی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360
Bizarre Creations استودیویی بود که با سری Project Gotham Racing شناخته می شد و در سال 2010 با انتشار Blur شکل جدیدی از مسابقه با مبارزات شدید را معرفی کردند. متاسفانه این بازی تاثیر لازم را نداشت و تعداد بینندگان بلور خیلی زیاد نبود. Blur گیم پلی جالب و مکانیک های ابتکاری بسیار خوبی داشت، اما در رقابت با آثار محبوب تری مانند Mario Kart و Gran Turismo شکست خورد. بررسی های متوسط \u200b\u200bو بازاریابی بسیار ناکارآمد باعث شد که شکست بلور دور از ذهن نباشد. تنها یک سال پس از انتشار بازی، Activision به دلیل فروش ضعیف Blur، بازی Bizarre Creations را تعطیل کرد.
پادشاهی آمالور: حسابرسی

- تاریخ انتشار: 16 بهمن 1391
- توسعه دهنده: 38 Studios
- پلتفرم ها: رایانه شخصی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360
Kingdoms of Amalur: Reckoning در زمان انتشار به دلیل داستان زیبا و گیم پلی جذابش بسیار مورد تحسین قرار گرفت، اما بزرگترین دلیل برای نابودی استودیوی توسعه آن نیز بود. با وجود طرفداران قوی و بررسی های مثبت، موفقیتی که توسعه دهندگان به آن امیدوار بودند هرگز به دست نیامد. بودجه ساخت این بازی حدود 60 میلیون دلار بود و متاسفانه هرگز جبران نشد. این موضوع 38 استودیو را در تنگنای مالی وخیمی قرار داد و باعث شد که پروژه MMORPG Copernicus هرگز تاریخ انتشار را ببیند. متاسفانه تنها چند ماه پس از انتشار این بازی، استودیو 38 مجبور به تعطیلی شد و نتوانست به مسیر خود ادامه دهد.
دیکاتانا

- تاریخ انتشار: 23 می 2000
- توسعه دهنده: Ion Storm
- پلتفرم ها: PC، Game Boy، Nintendo 64
شاید عجیب به نظر برسد، اما یکی از بزرگ ترین شکست ها در تاریخ صنعت بازی به دست جان رومرو سازنده بازی های ویدیویی با نفوذ و موفق بود. رومرو پس از کار در id Software و ایجاد عناوین عظیمی مانند Wolfenstein، Doom و Quake، شرکت را ترک کرد و استودیوی خود به نام Ion Storm را تأسیس کرد. اولین پروژه این شرکت چیزی نبود جز دایکاتانا، یک بازی تیراندازی اول شخص جاه طلب که قرار بود در کریسمس 1997 منتشر شود. اما مسیر توسعه طبق برنامه پیش نرفت و تابستان سال 2000 بود که یک بازی واقعا بد وارد بازی شد. جهان دایکاتانا فیلمی آنقدر فاجعه بار و بد بود که استودیوی سازنده آن تنها یک سال پس از اکران تعطیل شد.
Mass Effect: Andromeda

- تاریخ انتشار: 21 مارس 2017
- توسعه دهنده: BioWare Montreal
- پلتفرم ها: رایانه شخصی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان
اثر مس آندرومدا آنقدر طرفداران را ناامید کرد که منجر به از بین رفتن توسعه دهنده آن Bioverse Montreal شد. زمانی که این اثر در سال 2017 به عنوان دنباله نسخه دوم و ادامه این سه گانه منتشر شد، انتظارات زیادی در اطراف آن وجود داشت. اما به جای شروع دوباره در این سری، چیزی جز یک فاجعه برای بازیکنان نبود. مشخص است که بازی دچار مشکلات فنی بوده و داستان و شخصیت های آن در حد دو نسخه قبلی نبوده است. چند ماه پس از عرضه، EA BioWare Montreal را با یک استودیوی دیگر ادغام کرد و از آن زمان، آینده سری Copper Effect نامشخص باقی مانده است.
مه

- تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1387
- توسعه دهنده: Free Radical Design
- پلتفرم ها: پلی استیشن 3
Free Radical Design استودیویی است که در سال 1999 پس از جدایی اعضای Rare ایجاد شد. در سال 2008، زمانی که محتوای انحصاری زیادی برای پلی استیشن 3 وجود نداشت، Free Radical Design Haze را منتشر کرد. اما زمانی که همه بازیکنان انتظار داشتند با Helo Killer روبرو شوند، فقط یک اثر متوسط \u200b\u200bو ساده دریافت کردند. پس از شکست فاجعه بار Haze، طراحی رادیکال آزاد توسط کرایتک جذب شد و در نهایت در سال 2014 به طور کامل تعطیل شد.
شنمو

- تاریخ انتشار: 8 دی 1378
- توسعه دهنده: سگا
- پلتفرم ها: Dreamcast
در سال 1999، Shenmue برای کنسول سگا Dreamcast منتشر شد. انتظارات بسیار زیادی برای این کار وجود داشت و قرار بود یک RPG ماجراجویی جهان باز جذاب باشد. داستان بازی بر روی یک ماموریت انتقام جویی متمرکز بود و مکانیک های خلاقانه مانند چرخه روز و شب و آب و هوای پویا آن را به یک شاهکار تبدیل کرد. این بازی پس از انتشار مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، اما بودجه گزاف 70 میلیون دلاری آن هرگز پس نگرفت.
متاسفانه برخی از بازیکنان از سرعت پایین گیم پلی راضی نبودند و وضعیت فروش بازی بسیار ضعیف بود. Shenmue که قرار بود مسیر پیروزی سگا در رقابت کنسول های بازی باشد، چیزی جز یک شکست بزرگ نبود. این مشکل سگا را بر آن داشت تا از بازار کنسول ها خارج شود و Dreamcast آخرین کنسول این کمپانی معروف نام گرفت.
سیم سیتی

- تاریخ انتشار: 15 اسفند 1392
- توسعه دهنده: Maxis Emeryville
- پلتفرم ها: PC
چه کسی فکرش را می کرد که یک بازی شبیه سازی ساختمان شهری روزی به اتصال دائمی اینترنت نیاز داشته باشد؟ این اتفاق در سال 2013 با تصمیم EA و Maxis برای ایجاد نسل جدید SimCity رخ داد. Maxis ادعا کرد که اجزای آنلاین برای بهبود عملکرد بازی بسیار مهم هستند، اما این موضوع در درجه اول به شکل مدیریت حقوق دیجیتال است. این موضوع باعث شد تا سرورها در زمان انتشار از بین بروند و Maxis دچار یک فاجعه غیرقابل برگشت شود. در سال 2014 یک حالت آفلاین برای بازی منتشر شد اما هرگز نتوانست آسیب قبلی را جبران کند. پس از تمام این ماجراها، EA به ناچار درهای استودیو Maxis Emeryville را در سال 2015 بست.
Tomb Raider: Angel of Darkness

- تاریخ انتشار: 20 ژوئن 2003
- توسعه دهنده: Core Design
- پلتفرم ها: رایانه شخصی، پلی استیشن 2
توسعه دهنده انگلیسی، یکی از معروف ترین شخصیت های تاریخ صنعت بازی، لارا کرافت، او را با تغییرات عظیم و عجیب وارد دوران پلی استیشن 2 کرد. متأسفانه، تصمیماتی که Core Design برای تغییر شخصیت لارا کرافت گرفت، او را در بدترین شرایط ممکن قرار داد، که بهترین نمونه آن را مکانیک های مخفی کاری و قدرت بازی نامحبوب می دانند. همچنین باید در نظر داشت که ناشر این عنوان یعنی Eidos Interactive برای انتشار بازی عجله داشت و این پروژه تقریباً بدون اتمام منتشر شد. زمانی که Tomb Raider: The Angel of Darkness مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، Cor Design تعطیل شد و منابع خود را به استودیوهای دیگر اختصاص داد.
دوک نوکم برای همیشه

- تاریخ انتشار: 10 ژوئن 2011
- توسعه دهنده: 3D Worlds
- پلتفرم ها: رایانه شخصی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360
زمانی که 14 سال طول می کشد تا یک بازی منتشر شود، مطمئناً نباید انتظار زیادی از عملکرد آن داشته باشید. در حالی که توسعه Duke Nukem Forever چند ماه پس از نسخه قبلی خود آغاز شد و قرار بود در سال 1998 منتشر شود، موتور بازی چندین بار تغییر کرد. سه نسل از کنسول های بازی گذشته و 3D Realms چندین عنوان مختلف را منتشر کرده است، اما خبری از Duke Nukem Forever نیست. در نهایت، توسعه دهندگان این پروژه را رها کردند و در سال 2011، Gearbox این عنوان را منتشر کرد. در حالی که قلمروهای سه بعدی هنوز وجود داشتند، Duke Nukem Forever ضربه ای واقعا جبران ناپذیر به آن ها وارد کرد.

- تاریخ انتشار: آذر 1361
- توسعه دهنده: Atari
- پلتفرم: Atari 2600
اگر بخواهیم بزرگترین فاجعه تاریخ صنعت بازی های ویدیویی را نام ببریم، ET the Extra-Terrestrial با اختلاف زیادی این عنوان را به دست می آورد. یک ماه پس از انتشار ET توسط استیون اسپیلبرگ، آتاری به سرعت بازی را تغییر داد. به منظور آماده سازی بازی برای کریسمس، آتاری، طراح اصلی پروژه، هاوارد اسکات وارشاو، را مجبور کرد که فرآیند توسعه را در پنج هفته و نیم به پایان برساند. نتیجه کار Amma عنوانی ترسناک و غیرقابل بازی بود که توصیف وضعیت آن غیرممکن است. بزرگترین فاجعه صنعت بازی در سال 1983 با این عنوان رخ داد و تعداد بیشماری کارتریج ET در محل دفن زباله در نیومکزیکو مدفون شدند.
خب دوستان نظرتون چیه؟ چه عناوین دیگری را می توان در لیست ما گنجاند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
بیشتر بخوانید:
منبع: https://vigiato.net/p/565987