از تصمیم گیری لحظه ای در عناوین رویدادها تا انتخاب پایان های مختلف بازی، انتخاب ها همیشه یکی از ویژگی های خاص و جذاب بازی های ویدیویی بوده است. اکثر بازیکنان دوست دارند گزینه های متفاوتی داشته باشند، اما گاهی اوقات تصمیمات و انتخاب های زیادی در مقابل مخاطب قرار می گیرد که بازی را آزاردهنده می کند. این مشکل باعث می شود استودیوهای بازی سازی عناوین خود را با دقت بالایی خلق کنند و انتخاب های متفکرانه ای به بازیکنان بدهند. اما در برخی از بازی ها بحث اخلاق و تصمیم گیری جزئی از هسته اصلی بازی است و مخاطب مدام با دوراهی های مختلفی مواجه است. در این متن از ویجایاتو، پنج بازی ویدیویی را ارائه خواهیم کرد که مدام مخاطب را با تصمیمات سخت و چالش برانگیز به چالش می کشند. با ما همراه باشید.
فراست بانک
- پلتفرم ها: رایانه شخصی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، 5
- تاریخ انتشار: ۲۴ آوریل ۲۰۱۸
- توسعه دهنده: 11bit Studios
بازی های استراتژیک زیادی وجود دارند که مسئولیت چند نفر را در اختیار بازیکن و تحت فرمان کامل او قرار می دهند. به عنوان مثال، در سری Civilization، جنگجویان و کارگران فقط منابع قابل توسعه هستند که برای رسیدن به آنچه می خواهیم استفاده می شوند. در Frostpunk، بازیکنان در جایگاه داغ تصمیمگیری قرار دارند و بازی پیامدهای مستقیم انتخابهایشان، رنج، سرمازدگی، گرسنگی، مرگ شهروندان و شورشها را به آنها نشان میدهد.
حتی تصمیماتی که از اکثریت مردم حمایت می کند باید با قوانین سختگیرانه همراه باشد. مجبور کردن کارگران به کار در شیفت های 24 ساعته، سرکار گذاشتن کودکان در معدن پس از یک حرکت اشتباه، و فرستادن افراد بیمار به بیابان برای نجات افراد سالم تنها تعدادی از گزینه های بی رحمانه Frostpunk است. پایان دادن به این کار بدون عبور از یک سری خطوط قرمز اخلاقی غیرممکن است و انتخاب درست انسانی در طول داستان شما را به دردسر می اندازد. اگر بیش از حد به این مسائل متعهد شوید، در نهایت آخرین چراغ های بشریت در سرما خاموش می شود.
دیسکو Elysium
- پلتفرم ها: رایانه شخصی، پلی استیشن 4 و 5، ایکس باکس وان، سری ایکس باکس
- تاریخ انتشار: 15 اکتبر 2019
- توسعه دهنده: ZA/UM
این عنوان نقش آفرینی سیاسی سیستم رزمی ندارد و تصمیمات مرگ و زندگی زیادی را پیش روی شما قرار نمی دهد. Disco Elysium به طور مستقیم با نیروها و مکانیسم های ایدئولوژیکی که بر جهان ما حکومت می کنند، چه در اشکال آشکار و چه به شکل پنهان، سر و کار دارد. بازی به موضوعاتی مانند شرارت های سرمایه داری لجام گسیخته و جنگ تبلیغاتی یک طرفه آن، کار تعاونی، بازار، نژادپرستی، استعمار و بسیاری موارد دیگر می پردازد.
تصمیماتی که پلیس داستان در طول ماجراجویی خود می گیرد، ممکن است نتایج تأثیرگذاری نداشته باشد، اما به لطف حماسی نویسی و جهان سازی بازی، تأثیر هر انتخاب به وضوح در چهره بازیکن است، البته با کمی طنز و اندازه گیری مناسب. Disco Elysium به سرعت ایدئولوژی و راه حل های اخلاقی بازیکنان را می سنجد. این اتفاق نه تنها با تصمیمات ما نسبت به مردم خسته و شکسته رواچول رخ می دهد، بلکه جنگ درونی پلیس داستان با روان شکسته اش، شیاطین درونی و آسیب هایش در دوره ای بسیار عجیب و تاریک نیز تأثیر زیادی بر داستان دارد. .
اوراق لطفا
- پلتفرم ها: اندروید، iOS، رایانه شخصی، PS Vita
- تاریخ انتشار: 8 آگوست 2013
- توسعه دهنده: 3909 LLC
در Papers, Please، بازیکنان نقش یک مامور کنترل مرزی را بر عهده می گیرند که در کشوری دیکتاتوری پر از فقر، جنگ و تروریسم زندگی می کند. بسته به قوانین کشور، اخلاقیات و نیازهای تغذیه ای خانواده، بازیکن باید هر روز تصمیم بگیرد که چه کسی می تواند یا نمی تواند از مرز عبور کند.
موضوع رفاه خانواده ما علاوه بر زنده ماندن و برخورداری از کمک های بالای دولتی، فرصت های جدیدی را برای فساد ایجاد می کند و فشارهای بیشتری را بر افراد وارد می کند. برخورد روزانه با قوانین و مقررات کشور شما را دائماً با یک دوگانگی اخلاقی مواجه می کند و کوچکترین تصمیم عواقب سخت و غیرمنتظره ای در پی خواهد داشت.
Fallout: New Vegas
- پلتفرم ها: پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، رایانه شخصی
- تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۹
- توسعه دهنده: Obsidian Entertainment
قداست زندگی انسان چیزی است که در همه بازی های تصمیم گیری و انتخاب مشترک است. تشخیص خوب و بد به دلیل ماهیت بازی، چرخه آن و وجود هزاران جسد دشوار است. با این حال، Fallout New Vegas با رویکرد غیرمعمول خود در قبال خشونت، رویکرد مخالف را اتخاذ می کند. اولین تصمیمی که باید بگیرید این است که بین پیوستن به راهزنان و نجات شهر از دست این جنایتکاران یکی را انتخاب کنید.
با پیشروی داستان، انتخابهای اخلاقی خاکستری بیشتری برای ما پیش میآید. به عنوان مثال، شما باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید برق را به منطقه ای با راندمان پایین بازگردانید یا یک نیروگاه خورشیدی را به یک سلاح کشنده تبدیل کنید. هر تصمیمی که میگیریم میتواند آینده یک منطقه را تغییر دهد، و همه آنها حاوی مسائل فلسفی قانعکنندهای هستند که چشماندازی را برای روزهای آینده شکل میدهند.
این جنگ من
- پلتفرم ها: اندروید، iOS، نینتندو سوییچ، رایانه شخصی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان
- تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۳
- توسعه دهنده: 11bit Studios
اگرچه پس زمینه جنگ در عناوین زیادی ظاهر شده است، اما آثار زیادی وجود نداشته است که زندگی جهنمی این دوران طولانی و وحشتناک را به درستی به تصویر بکشد. این بازی War of Mine بازیکنان را در تجربه کنترل شهروندانی که در یک شهر محاصره شده به دام افتاده اند غرق می کند. بقا در این شهر به خاطر اعمال قهرمانانه نیست، بلکه تلاش برای یافتن غذا، سرپناه، دارو و ایمنی است. انتخاب های تاریک چندین بار در طول داستان به خانه می آیند و بخشی از هسته اصلی بازی هستند.
برخی از بازیها به بازیکن اجازه انجام اعمالی را میدهند که در واقع باعث PTSD وحشتناک یا انکار شدید و ناهماهنگی شناختی میشوند. این بازی War of Mine به شما می فهماند که اخلاق ساده هرگز در چنین شرایط سختی به شما کمک نمی کند. گاهی اوقات می توان با کشتن یک مادر جوان پس از سرقت منابع پزشکی او، در این نفوذ زنده ماند.
خب دوستان نظرتون چیه؟ چه عناوین دیگری را می توان در لیست ما گنجاند؟ افکار خود را با
منبع: https://vigiato.net/p/517038