بازیهای سرویس محور یا لایو سرویس، عناوینی هستند که معمولا با پشتیبانیهای طولانی روبرو میشوند و تا ماهها و گاها سالها، مخاطبانشان را سرگرم میکنند. محتواها و خریدهای درون برنامهای بازیها، عواملی هستند که این بازیها را زنده نگه میدارند. تعداد این بازیها در سالهای اخیر بسیار زیاد شده و گاهی برخی عناوین به علت عدم فروش مقبول، ساختار سرویس محور به خود میگیرند. سیاستهای برخی ناشران باعث شده تا با بازیهای سرویس محور بسیار خوبی روبرو باشیم اما در این بین عناوینی هم هستند که پیش از موعد و خیلی زود به پایان خودشان رسیدند و به اصطلاح Dead شدند.
عدم برنامهریزی درست، نبود محتواهای جذاب، عدم موفقیت سیستم خرید درون برنامهای بازی، عدم تحقق وعدههای داده شده از عواملی هستند که میتوانند یک عنوان سرویس محور را به مرگ خودشان نزدیک کنند. در این مقاله، قصد داریم تا به ده عنوانی بپردازیم که پشتیبانی از آنها خیلی زود به پایان رسید و علیرغم پتانسیلهای موجود، نتوانستند به هدفی که داشتند برسند. با ویجیاتو همراه بمانید.
Chocobo GP
بازی Chocobo GP کیفیت خوبی داشت اما عدم تعادل در سیستم پرداختی بازی باعث شد تا ایرادهای آن بر کیفیت بازی چیره شود. بازی تلاش دارد تا کیفیتی همچون Mario Kart داشته باشد اما باز هم خریدهای درون برنامهای مانعی بزرگ برای تحقق این اتفاق هستند. با این حال درآمدزایی که بازی داشت برای سازندگان غیرقابل انکار بود. به همین دلیل سازندگان، کاراکترهای محبوب سری فاینال فانتری را تنها از طریق خریدهای درون برنامهای قابل دسترسی کردند. اگرچه که پایداری این سیستم هم همیشگی نبود.
این بازی در ماه مارس سال ۲۰۲۲ با انتقادات گسترده منتشر شد و بازیکنان و منتقدان از مدل درآمدزایی و سیزنپسهای بازی گلایه داشتند. اسکوئر انیکس تلاش کرد تا با ارائه گیفتها شرایط را بهبود ببخشد اما این اتفاق باعث شد تا بازی بیشتر شبیه به یک بازی موبایلی رایگان باشد و دیگر سودی برای اسکوئر انیکس نداشته باشد. تنها پس از 9 ماه از انتشار، پشتیبانی از Chocobo GP بلافاصله به پایان میرسد و هیچ بهروزرسانی گسترده دیگری برای بازی برنامهریزی نشده است.
Babylon’s Fall
پلاتینیوم گیمز و اسکوئر انیکس همکاری مشترک موفقی با یکدیگر داشتند اما Babylon’s Fall نقطه سیاه کارنامه این همکاری بود. البته شاید مقصر این قضیه را باید اسکوئر انیکس دانست چرا که در این لیست، نمایندههای زیادی دارد. علاوه بر Chocobo GP دیگر عنوان تحت نظر این شرکت یعنی Babylon’s Fall هم مخصوص بازار ژاپن عرضه شده بود که آن هم به پایان خوشی نرسید. حتی اغراق نیست اگر بگوییم که محصول پلاتینیوم گیمز حتی از Chocobo GP هم عنوان ناموفقتری بود.
این بازی هم به مانند اثر قبلی در ماه مارس سال ۲۰۲۲ عرضه شد اما طول عمر آن هم به یک سال نرسید. اما مشکلات بازی با عنوان قبلی بسیار متفاوت بود. مخاطبان چندان با خریدهای درون برنامهای بازی مشکل نداشتند بلکه مشکل اصلی آنها، خود بازی بود. گرافیک نه چندان خوب، گیمپلی خستهکننده و پوچ بودن کلیت بازی، از مواردی بود که مخاطبان به آن اشاره میکردند. بسیاری وجود نام پلاتینیوم گیمز پشت این اثر را اتفاقی غیرقابل باور میدانستند. با این حال هر استودیویی ممکن است یک بازی بد بسازد و برای پلاتینیوم گیمز، Babylon’s Fall حکم چنین اثری را داشت.
جالب است بدانید که آمار بازیکنان همزمان بازی در استیم در مقطعی به یک نفر رسید تا اینکه اسکوئر انیکس رسما در ماه فوریه سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفت تا سرورهای بازی را برای همیشه ببندد.
Anthem
بسیاری از بازیهایی که ناموفق هستند، یا ایده خوبی ندارند یا ساختار اشتباهی را به کار بردند. اما Anthem اثری بود که پتانسیل بالایی داشت، انتظارات زیادی ایجاد کرده بود و بسیاری از گیمرها، به آن امید داشتند. Anthem ایده خوبی داشت که از ساختار بدی استفاده کرده بود. بسیاری اعتقاد دارند، دلیل اصلی شکست این بازی، عدم تجربه منسجم و لذت بخش و ناتوانی بایوور در احیای بازی بود.
بایوور که با Mass Effect Andromeda بسیاری از دوستدارانش را ناامید کرده بود، نتوانست با شوتر چندنفره آنلاینش، اعتماد از دست رفته طرفدارانش را بازگرداند. آن هم بایووری که سهگانه مس افکت را ساخته و با Dragon Age Inquisition توانسته بود لقب بازی سال را هم کسب کند. BioWare یک استودیو تواناست و در ساخت بازیهای نقشآفرینی پیشرو است اما هرگز نتوانست فرمول مناسبی برای Anthem به کار ببرد.
در سال ۲۰۲۱ سازندگان ادعا کردند که ساختار بازی به طور کامل بازسازی خواهد شد و این اثر بازخواهد گشت اما تا به الان هیچ آپدیتی برای این بازی منتشر نشده و با توجه به برنامههای BioWare میتوان مرگ بازی Anthem را متصور شد. بازیکنان میتوانند به تجربه بازی بپردازند اما مشکلات همچنان پابرجاست.
Splitgate
بازی Splitgate قربانی موفقیتهای خارج از انتظار خودش شد. در این لیست، بازیهایی را دیدیم که ایده خوبی داشتند اما درست به مرحله اجرا نرسیدند. یا عناوینی وجود داشتند که سیستمهای پرداختهای درون برنامهای آنها باعث عدم موفقیت آنها شد. اما بازی Splitgate از این قواعد مستثنیست.
استودیوی مستقل 1047 از عنوان برجسته ولو یعنی پورتال الهام گرفته بود. سازندگان قصد داشتند تا ساختار این بازی محبوب را در قالب یک شوتر چندنفره رقابتی اجرا کنند. چنین ایدهای توانست بخش بزرگی از طرفداران را به سمت بازی بکشاند و این چیزی بود که این استودیوی مستقل، انتظارش را نداشت. سازندگان ابتدا بازی را از حالت Early Access خارج کردند تا بتوانند وضعیت سرورهای بازی را بهبود ببخشند. تعداد بازیکنان بازی به یکباره بسیار زیاد شد و سرورهای محدود و ضعیف بازی را به دردسر انداخت.
سازندگان با ماهیت مستقل فعالیت میکردند اما استقبالی که گیمرها از بازی داشتند، در حد عناوین AAA بود. وضعیت به گونهای پیش رفت که سازندگان در ماه سپتامبر 2021، اعلام کردند که تمرکز خودشان را معطوف به پروژه جدیدی میکنند و مجبور به متوقف کردن پشتیبانی از Splitgate هستند. یکی از دلایل این تصمیم، تامین بودجه برای اثر جدیدشان بود. بسیاری از بازیکنان هم که خریدهای درون برنامهای از بازی داشتند استودیوی 1047 را به باد انتقاد گرفتند چرا که هزینههای زیادی برای بازی کرده بودند و اثر تازهنفس به ناگهان به پایان خودش رسید. البته که این بازی در طول دو سال گذشته به طور کامل از دسترس خارج نشده و سازندگان با چنگ و دندان سرورها بازی را حفظ کردند و در آخرین خبر اعلام کردند که سرورها تا پایان سال جاری میلادی در دسترس خواهد بود. همچنین نسخه دوم بازی نیز در دست ساخت قرار دارد و برای انتشار در سال 2025 برنامهریزی شده است.
Marvel’s Avengers
یک بازی سرویس محور دیگر که ناشر آن اسکوئر انیکس است. انتقامجویان دنیای بازی، سال ابتدایی عرضه را به بحرانها و چالشهای فراوان گذراندند. این که بازی در همان سال ابتدایی به پایان خودش نرسید، اتفاق عجیبی بود. با این حال در طول دو سال ابتدایی انتشار، سازندگان تلاش کردند تا اثری مقبول را به مخاطبان عرضه کنند. اما با عرضه محتواهای جدید، گاهی اوقات انتقادات بیشتر هم شد. به طور مثال عرضه بسته الحاقی اسپایدرمن آن هم به صورت انحصاری برای کنسولهای پلیاستیشن با حاشیههای زیادی همراه شد و کیفیت محتوای منتشرشده هم انتقادات زیادی را به همراه داشت.
عرضه بازی بر سرویسهای گیم پس و پلاس در راستای بهبود تعداد بازیکنان همزمان بود که تاثیری در این روند نداشت. حال Marvel’s Avengers پس از ۸۶۸ روز رسما به پایان رسید. البته که این تصمیم توسط اسکوئر انیکس گرفته نشد چرا که در ماه می گذشته، اسکوئر انیکس استودیو کریستال داینامیکس را به گروه Embracer فروخت.
بازی اونجرز به واسطه محبوبیت فیلمهایش، انتظار و هیجانات زیادی برای علاقهمندان به این فرنچایز ایجاد کرده بود. در کل بازی یک اثر قابل قبول برای طرفداران دنیای کمیکهای مارول است و مخاطب میتواند از داستان گفته شده لذت ببرد. اما کیفیت بازی آن طور که باید خوب نیست و نمیتواند اثری شبیه به دیگر آثار ابرقهرمانی موفق مثل اسپایدرمن یا بتمن باشد. خریدهای درون برنامهای بازی هم مشکلات زیادی را ایجاد میکرد و مجموع این ایرادات، یک تجربه تکراری را برای بازیکنان ایجاد میکرد. کریستال داینامیکس تلاش زیادی کرد تا بازی را زنده نگه دارد اما در نهایت شکست را پذیرفت.
LawBreakers
بدون شک کلیف بلزینسکی با کارنامه پرباری که دارد، یکی از اشخاص مهم صنعت بازیسازی است. با این حال میتوان از او به عنوانی یکی از بدشانسترین افراد صنعت نیز نام برد. خالق سری بازیهای گیرز در سال 2017 تحت استودیوی Boss Key Production و با همکاری کمپانی Nexon بازی Lawbreakers را عرضه کرد. در ابتدا این بازی قرار بود اثری Free to Play باشد اما بعدها تصمیم گرفته شد تا به صورت پریمیوم عرضه شود. همچنین بتای بازی برای پیسی و کنسول پلیاستیشن در دسترس قرار گرفت و در کمال تعجب توسعه بازی برای کنسول ایکس باکس وان به دلایل اقتصادی متوقف شد. بازخوردها نسبت به فازهای بتای بازی مثبت بود و تعداد بازیکنان بازی به 7500 نفر رسید.
حتی میتوان گفت که منتقدان نیز از نسخه نهایی رضایت داشتند اما میزان فروش بازی بسیار بد بود. همزمانی انتشار بازی با عنوان اورواچ تاثیرات زیادی روی دیدگاهها داشت و بلیزارد توانسته بود تا توجه بازار را به خوبی جلب کند. از طرفی عدم انتشار بازی برای کنسولهای ایکس باکس هم با انتقادات زیادی همراه بود و برخی تحلیلگران اعتقاد داشتند که بازیهای آنلاین و سرویسمحور بازیکنان بیشتری در پلتفرمهای ایکس باکس دارد و کاربران پلیاستیشن نقش کمرنگی در بازار دارند. اگرچه که بلزینسکی در مصاحبهای بدون اشاره به میزان فروش بازی اعلام کرد که وضعیت بازی در پلتفرم پلیاستیشن بهتر از پیسی بود. با این حال فروش بسیار بد بازی باعث شد تا سرورهای آن تنها یک سال پس از انتشار خاموش شود. البته که چندی پیش عدهای از بازیکنان توانسته بودند به شکل غیررسمی بازی را به صورت آنلاین تجربه کنند ولی این اتفاق قطعا تاثیری در زنده شدن بازی نخواهد گذاشت.
The Day Before
بگذارید روراست باشیم و همین ابتدا بگوییم که بازی The Day Before حساب کاملا جدایی از دیگر عناوین این لیست دارد و رسما از آن به عنوان یک دزدی بزرگ یاد میشود! حتی میتوان گفت که این بازی در این لیست کمترین طول عمر را داشته است. بازی The Day Before نمایشهای جذابی در طول چندین سال داشت و از همان ابتدا این شبهه وجود داشت که این بازی ممکن است کاملا با چیزی که نمایش میدهد متفاوت باشد. این بازی بقا قرار بود تا به عنوان یک MMO RPG در دسترس بازیکنان قرار گیرد و فضای آن شباهتهای زیادی به عناوین The Last of Us و The Division داشت. اگرچه که اثر نهایی ذرهای به این عناوین شباهت ندارد و عملا یک بازی کاملا ناقص است.
بازی در تاریخ هفتم دسامبر 2023 عرضه شد و پس از انتقادهای گسترده بازیکنان نسبت به بازی، تنها پس از چهار روز از دسترس خارج شد و استودیوی سازنده یعنی Fntastic بسته شد. سازندهها اعلام کردند که علیرغم اینکه آنها بازی را به عنوان یک اثر MMO تبلیغ کردند اما هیچوقت نمیخواستند اثری سرویسمحور بسازند. در طول دو سالی که بازی معرفی شد، سازندگان با انواع و اقسام مشکلات فنی، تجاری و حقوقی دست و پنجه نرم کردند و در نهایت با بسته شدن استودیو، بازی به حال خود رها شد و به پایان راه خودش رسید.
Radical Heights
انتشار بازی پابجی و به دنبال آن بخش بتل رویال فورتنایت در سال 2017، باعث ایجاد موج بزرگی از بازیهای آنلاین و بتل رویال شد. عنوان Radical Heights اثری بود که به طور مستقیم از فورتنایت الهام گرفته بود و گویا ایده سازندگان فقط به همین مورد محدود شده بود. این بازی هم که توسط استودیوی Boss Key Production (استودیوی سازنده Lawbreakes که پیشتر در این مقاله به آنها پرداختیم) توسعه یافته بود، همانند دیگر عنوان استودیو با فروش ضعیف روبرو و خیلی زود محکوم به شکست شد. پس از شکست بازی Lawbreakers، استودیوی سازنده تلاش داشت تا از موج بازیهای بتل رویال استفاده کند و در ازای پشتیبانی از Lawbreakers، توسعه یک بازی بتل رویال را کلید زدند. در ابتدا بازی به طور ارلی اکسس در دسترس بازیکنان قرار گرفت و انتقادات شدیدی آنها را به همراه داشت. در نهایت این بازی هم بازخورد مثبتی دریافت نکرد و استودیوی سازنده به طور کامل تعطیل شد و بازی جدیدشان تنها یک ماه زنده ماند.
Hyperscape
یوبیسافت هم در طول چند سال گذشته تلاش زیادی کرده تا عناوین لایو سرویس و تمام آنلاین خلقی کند که بتواند سر و صدای زیادی بکند و از این موج بیشترین بهره را ببرد. اما شاید تعداد عناوین سرویس محور یوبیسافت به انگشتان یک دست هم نرسد. حتی آخرین عناوین این شرکت یعنی Skull and Bones و XDefiant هم راه به جایی نبردند و شایعات میگویند عنوان شوتر آنها ممکن است زودتر از موعد به پایان راه برسند. اما یوبیسافت یک تجربه ناموفق دیگر هم دارد و آن عنوان Hypercape است.
با اینکه ایده کلی بازی جذاب به نظر میرسید و حتی بازخوردها در پلتفرمهایی مثل توییچ در روزهای ابتدایی انتشار مثبت بود، اما هرگز نتوانست گروه طرفدارای برای خودش جذب کند. بازیکنان از طراحی نقشه و جلوههای بصری راضی بودند اما نسبت به گانپلی و مکانیکهای بازی انتقادات زیادی داشتند و آن را پر از ایراد میدیدند. با این حال یوبیسافت سرورهای این بازی را خاموش نکرد و سعی داشت تا با تبلیغات هدفمند، مخاطبان این بازی را پیدا کند که این کار راه به جایی نبرد و سرانجام سرورهای این بازی بعد از آنکه شش ماه محتوای جدیدی دریافت نکرد، دو سال پس از عرضه برای همیشه خاموش شدند.
Concord
پلیاستیشن در سالهای اخیر تلاش دارد تا توجه بیشتری به بازار بازیهای آنلاین و سرویسمحور داشته باشد و تا به اینجا نتایج متناقضی هم گرفته است. هلدایورز 2 را میتوان یکی از بهترین بازیهای سال 2024 دانست و از آن طرف Concord احتمالا یکی از بدترینهای این سال میلادی باشد. بازی کانکورد از همان بدو معرفی حاشیه داشت. اعضای سابق استودیوی بانجی به استودیوی Firewalk پیوستند و سعی داشتند تا از تجربهشان استفاده کنند و یک عنوان هیرو شوتر انحصاری برای پلیاستیشن بسازند. جدای از اینکه به نظر پلیاستیشن در جذب بازیکنان بازیهای آنلاین مشکلات جدی دارد، مخاطبان این پلتفرم هرگز با فضای این بازی ارتباط برقرار نکردند.
آنها از اولین تریلر، نسبت به طراحی کاراکترها و فضای بازی انتقاد داشتند و هیچ چیزی را جذاب نمیدیدند. از طرفی Concord بازاری را هدف قرار داده بود که در آن رقیبان پرقدرتی داشت. اورواچ و ولورانت امروزه به عنوان پرچمداران بازیهای هیرو شوتر شناخته میشوند و در این بین باید به بازی جدید ولو یعنی Deadlock هم اشاره کرد که از بدشانسی استودیوی فایرواک همزمان با انتشار Concord سر و صدای زیادی داشت. کانکورد یک اثر پولی بود؛ آن هم در بازاری که عناوین بزرگ به صورت رایگان در دسترس قرار دارند. در نهایت تعداد بازیکنان بازی در پلتفرم استیم به هفتصد نفر هم نرسید و آمار غیررسمی میگوید که این بازی تقریبا 25هزار نسخه فروخته است که این آمار برای ناشری مثل سونی فاجعه است. میانگین تعداد بازیکنان Concord در روزهای آخر بین بیست تا سی نفر بود و سرانجام پلیاستیشن تصمیم گرفت تا بازی را از فروشگاهها حذف کند و پول کسانی که بازی را خریدند را پس بدهد. البته که در بیانیه سازندگان، اشاره شده که سرورهای این بازی خاموش میشوند تا راهکارهایی که برای بازگشت این بازی وجود دارد بازنگری شود. جالب اینجاست که بازی نزدیک به هشت سال در دست ساخت قرار داشته اما طول عمر آن کمتر از سه هفته بوده است و یکی از بزرگترین شکستهای تاریخ پلیاستیشن محسوب میشود.
همچنین اگر موبایل گیمر هستید، با خواندن مطلب مرتبط با کسب درآمد با بازی موبایل؛ گیمری حرفهای شوید.
بازیهای سرویس محور جزو پروژههای ریسکی دنیای بازیهای ویدیویی محسوب میشوند. بازیهایی در این سالها وجود داشتند که کاملا از دور خارج شده بودند اما به واسطه پشتیبانی ناشر و خلاقیت تیم سازنده توانستند حجم زیادی از کاربران را به تجربه اثر وادار کنند. با این حال در این لیست به عناوینی پرداختیم که نتوانستند ورق را برگردانند و مغلوب مشکلات گسترده خودشان شدند.
منبع: https://vigiato.net/p/354595